Teknoloji dünyasının iş dünyası ile birleşimi sonucunda ortaya hep yeni kavramlar çıkmıştır. Bu kavramlardan bazıları pek az insan tarafından biliniyor. Ama özellikle hızlı yükselişi ile dikkat çeken bu ünvan yani Bilgi İşlem Yöneticisi olarak tanımlayabileceğimiz ingilizce kısaltılmış adı ile CIO’da ( Chief Information Officer ) bilişim dünyası’nda öne çıkan etkili kavramlardan birisi.

CIO’lar için inovasyonu destekleyen teknolojinin konuşlandırılmasından daha önemli bir konu da inovasyon sürecini geliştirmek ve yönetmek için oynayacakları roldür. İnovasyon ar-ge’nin ilgili alanıydı, IT de ‘bir optimizasyon rolünü’ üstleniyor. CIO’lar israfı engellemek için eğitildi ve bu onların doğal odağı haline geldi.

Ancak artan verimlilikler dış kaynak kullanımı çağında yeterli değil. CEO’ların, bir prosesi ve IT’lerini paketleyip daha düşük maliyetli yerlere gönderdiklerinde, sürecin gelişimini başarıya giden bir yol olarak görmeleri düşük bir ihtimaldir. CIO ve CEO’ların düşünceleri arasındaki uçurum danışmanlık firması McKinsey’in yaptığı bir araştırmada ortaya çıkıyor; teknoloji yöneticilerinin yüzde 43’ü, süreçlerin otomasyonunun, operasyonel verimliliği geliştirmek için en iyi yol olduğunu söylüyor. Diğer taraftan işletme yöneticileri arasındaki ağır basan yanıt ölçek ekonomisini geliştirmekti.

CIO’ların inovasyona daha fazla önem vermeleri gerekiyor; özellikle, doğrudan müşterilere bağlı olanlar gibi kazancı artıran süreçlerde. ‘Eğer müşteri deneyimini geliştirebilirseniz, bu iyi, ‘Eğer bu gelişmeye müşterilerin ödemeye gönüllü olduğu yönlerde katkıda bulunabilirseniz, o zaman bu sizi ve firmanızı daha ileri götürür.’

CIO’ların sahip olduğu tüm temel işletme süreçlerini görebilme avantajı, onların inovasyon liderleri olmasını sağlayabilir; tabi eğer büyük düşünmeyi öğrenebilirlerse. ‘CIO’lar toplantı odasına ileriyi görür biçimde gelmeli ve bilgileriyle vizyonlarını kabul ettirmelidir. Yakın zamanda bir müşteriyle yapılan stratejik toplantıyı hatırlıyorum. Bu toplantıda CIO işle ilgili uzmanca bir bilgi ortaya koydu ve firmanın yönü üzerinde eşsiz bir anlayışa sahipti.

Aslında stratejideki problemin CIO’nun odağında olduğunu belirtmem gerekiyor; işlerde bu büyüme fırsatlarını yakalamak için IT’nin nasıl kullanılabileceği yerine operasyonel gelişmelerden ve maliyetleri azaltmaktan geçmekte. ‘Yeni pazarları teşhis edecek veriler mevcuttu ve CIO bunda gayet akıcıydı. O işini hiçbir zaman, pazarların nereye gittği hakkında insanların trendleri değerlendirmesine yardımcı olmak olarak görmemişti. İleriye dönük bir hikayesi ve bu yeni pazarlar hakkında bir görüşü yoktu.’ Artık CIO’ların için ileri görüşlü olma zamanı. Bilgi iletişim grubunda yöneticilik yapanların mutlaka sorgulaması gereken 3 ayrı değerlendirme her zaman olmalıdır;

– CIO’lar neden daha fazla inovasyona yönelmeliler?

– AR-GE’yi hızlandırmak için IT nasıl kullanılır?

– Veri paylaşımını artırmanın ve geliştirmenin yolları nelerdir?

Etkin İnovasyon Sürecinin Bileşenleri

İşbirliği: Hem dahili çalışanlar hem de harici yükleniciler arasında iletişim önemlidir.

Bir ortamda anlaşın; e-posta, anında mesajlaşma ya da işbirliği yazılımından hangisini seçerseniz seçin herkesin bunu kullanmasını sağlayın.

Veri erişimi: Araştırma bilgilerine kolay erişim, dışarıdakilerle işbirliğine dayalı bir inovasyon çalışması için temeldir. Proje verilerini standart bir formatta, basit ve kolaylıkla görülebilir olmasını sağlayın; PDF ve HTML’i düşünün.

Süreç standardizasyonu ve otomasyonu: Özel sistemlere dayanmayan standart şablonlar ve otomatikleştirilmiş iş akışları, birden fazla dış katılımcının süreç içerisine dahil edilmesi için önemlidir. Bu tür araçlar aynı zamanda sizin iş akışlarını birleştirmenizi sağlar -ki bu sayede bir grup diğerinin bıraktığı yerden devam ele alabilir. Dikkat: Standardizasyonun yaratıcılık üzerine ağır basmasına müsaade etmeyin; bu hassas bir denge.

Çapraz Fonksiyonlu Entegrasyon: Araştırmacılar ve mühendisler artık inovasyona sahip değil. Diğer fonksiyonları inovasyon sürecine aktarmanın yollarını bulun (özellikle satış, pazarlama ve müşteri hizmetleriyle uğraşanlara) ve onlara konuşma fırsatı verin.

Dış kaynak kullanımı ve offshoring’in popüler olduğu bu çağda artık verimliliğin kısmi olarak artması yeterli gelmiyor. CIO’lar artık odaklarının çığır açan inovasyon süreçlerine vermeli ve kârlılığı artırmalılar. Konu ile alakası olması açısından değişen dünya’nın etkili teknoloji liderlerinden CIO’ların etkin görevlerinin özet olarak paylaşıldığı verimli bir makaleyi aşağıda paylaşıyorum. Sonraki yazılarda görüşmek üzere.