Şu günlerde online reklam dünyasında sık sık konuşulan bir konu bu. Kimi şüpheyle yaklaşıp “daha çok zamanı var” diyor, kimi durumun çoktan farkına varmış stratejilerini buna göre şekillendiriyor. Ancak planlama ajanslarının artık büyük oranda yalnızca 300 x 250 banner alanarı üzerinde çalışmak istemesi buna bir kanıt sayılabilir. Birçoğumuzun ilk gördüğü banner pozisyonu olan 468 x 60 artık neredeyse ölmüş durumda. Aynı şey zamanla 160 x 600 ve 728 x 90‘ın da başına geliyor. Bu değişim önce planlama ajanslarını sonra reklam network’lerini en son da yayıncıları etkileyecek. Peki sektörel değişim nasıl olacak?

comScore’un geçtiğimiz dönemde yayınladığı bir raporu hatırlatmak istiyorum. Bu raporlar gidişatı zaten net bir şekilde gösteriyor.

Reklam networkleri kreatif kadrolarını genişletecek fark yaratmak için tüm kozlarını daha agresif bir şekilde oynayacaklar.

Yayıncılarda ise zamanla tasarımlar değişecek, özgün reklam projesi yaratma yetilerini arttırmaya çalışacak. Elbette herkes hemen uyum sağlayamayabilir bu sürece ama bence bu süreç ekosistemin bir parçası ve yeni “dev” ler doğabilmesi için çok önemli. Zira internet reklamcılığında artık “zeka” bir adım daha öne çıkıyor.

Banner’ların yıllar içerisinde özellikle “nitelikli” internet kullanıcısını irite ettiği ve tıklanma oranlarının devasa ölçülerde azaldığı konuşuluyor hem ülke içinde hem de ülke dışında.

Elbette bu araştırmanın satır aralarını Türkiye ve Amerika arasındaki kullanıcı deneyimi farklılıklarını da göz önünde bulundurarak okumak gerekiyor. Ancak yine de bir öngörü sahibi olmak için olduça değerli.

Hepimiz online reklamlardaki değişimin tanıkıları olacağız, yazımın başında bahsettiğim gibi bu süreç gelir modeli online reklamlara bağlı olan veya bir şekilde içerisinde barındıran girişimler için bir tehlikeden çok avantaj olarak algılanmalı ve değerlendirilmeli.

Bir haftayı daha beraber kapatıyoruz. comTalks’ta bu hafta da birbirinden değerli yazılar yer aldı. Üstelik bu hafta ilk kez birşey denedik. comTalks ilk kez konuk aldı. Enes Kul’un Sanalika Pazarlama Müdürü Semin Özmoralı ile yaptığı röportaj da bu hafta comTalks’taydı. Yazımı bu hafta neler sunduğumuzun kısa bir listesiyle bitiriyorum.