Geçen haftaki yazımda “Viral Pazarlama” ile ilgili giriş bilgileri vermiş aslında bir nevi bu günkü yazımın temelini atmıştım.

Şimdi ise sektörün Viral Pazarlamadaki öncü ismi Alemsah Öztürk ile Viral Pazarlama üzerine yaptığım söyeşiyi siz değerli comTalks okurları ile paylaşmaktan mutluluk duyuyorum. Faydalı olması dileğiyle:

Viral Pazarlama nasıl işler ?

Alemşah Öztürk: Viral pazarlama paylaşım esaslıdır. Basit tabiriyle insanlar beğendikleri bir şeyi dijital ortamın araçlarını kullanarak arkadaşlarına gönderir, gönderilen veri paylaşımın ulaştığı kişide de beğenilme etkisi yaratmış ve paylaşım durtüsü sağlanmış ise o da bu veriyi başka bir arkadaşıyla paylaşır. Böylece bir virüs ortaya çıkar ki biz buna ” Viral Pazarlama ” adını veriyoruz.

Peki viralin yayılma sebebi nedir ?

Alemşah Öztürk: Yayılım, bir çok acıdan incelenmesi gereken bir konu. Ancak en önemlisi virali yani virüsü yaratırken kullandığınız yayılımı (seeding’i) besleyen bazı paternler:

komik video, çocuk videosu, korku videoları, beklenmedik olayların videoları ise bunlardan bazıları. Tüm bunların yanında ” Acaba bu gerçek mi ?” etkisi yaratan virallerde paylaşımı oldukça etkileyen bir viral yaratma paterni olarak sayılabilir.

Eğer viral bir çalışma reklam kokarsa başarılı olabilir mi?

Alemşah Öztürk: Duruma göre değişir. GittiGidiyor örneğini ele alalım (Fulya’nın İntikamı). Bu Viral Reklamında kullanılan pattern: “Gerçeklik şüphesi! İnsanlar “Bu gerçek mi?” diye sormaya başladıkarında ortaya çıkıp herhangi bir açıklama yapamazsın. Eğer yaparsan reklam olduğu anlaşılır gerçek olmadığı ortaya çıkar ve viral etkisini kaybeder. Yani kısaca bu bir reklam denmez. Dersen, insanlar konuşmaz. Kısaca, gerçeklik şüphesi yaratma patternini kullanıyorsan viral, reklam kokmamalıdır. Ancak diğer patternleri kullanarak bir viral yaratıyorsan ve planlamayı iyi yaptıysan reklam olduğunu söylemen herhangi bir sakınca yaratmayabilir.

Viral Pazarlama stratejisinin yol haritası var mıdır ?

Alemşah Öztürk: Bazı önemli noktalar hariç, sıradan pazarlamadan çok bir farkı yok. İlk önce kendimize şu soruyu sormalıyız :” Ne çeşit bir etki yaratmak istiyorum? ”, sonra oturup araştırmalıyız    “ Hedef kitlemiz kim? ” Tüm bunlarda sonra planlamalıyız “Onlara nasıl ulaşabilirim? ”

Tüm bunlara ek olarak bazı normlara bakmamız gerekebilir. Bu normlar’dan en önemli iki tanesi:

Yeni Trendler ve kültürel anlamlardır. (Örneğin Türk insanı aptal insan videosu izlemeye bayılır. Ör:“Ajdar”)

Viral Pazarlamanın Sonuçlarını Nasıl Ölçeriz?

Alemşah Öztürk: Ölçümleme işlemi için tracking (izleme, takip etme) yapan bazı programlar mevcut. Bunlardan bir tanesi ise “Tubemogul”.

Programların isimleri değişse de genel olarak  sağladıkları raporlar şunları içeriyor:

  1. Videoyu kaç kişi izlemiş?
  2. Kim izlemiş (bazen)
  3. Paylaşmışda bulunmuş mu ?
  4. Ne zaman izlemiş?
  5. Kaçıncı saniyeye kadar izlemiş ?

Değerli Alemşah Öztürk’e gösterdiği ilgi ve verdiği birbirinden değeri bilgiler için teşekkür eder, başarılarının devamını dilerim.