Geçtiğimiz hafta “Bilginin Yayılımı ve Sosyal Medya” başlığı ile günümüzde bilginin ne kadar hızlı yayıldığına değinmiştim. Bu hafta bu kadar hızlı yayılan bilginin önemine değinmek istiyorum.

İnternet sektörü adına, sadece tüketen toplum yapısında üreten topluma geçiş yaptığımızdan beri sadece önümüze sunulanları tüketmekle kalmıyor, üzerine bir şeyler katıyor, geliştiriyor, bazen sıfırdan bilgi üretiyoruz.

Bu kadar bilgi üretilirken insanlar bunun ne kadarına ulaşabiliyor, ulaşanlar bunu ne kadar verimli kullanabiliyor hiç düşünmüyorduk. Bu nedenle daha önce üretim yapılmayan internet dünyasında bir bilgi çöplüğü oluşmaya başladı. Kullanıcılar aradıklarına eskisi kadar kolay ve hızlı ulaşamamaya başladı çünkü arama motorları bile bu çöplükte temiz sonuçlar vermekte yetersiz kalıyordu. Kullanıcılar tam olarak ne aradığını ve nasıl araması gerektiğini bilmediği için kaybolup gidiyordu.

Tam bu sırada uzum zamandır konuşulan fakat kimsenin pek bir anlam veremediği Semantik Web (Web 3.0) konusu daha çok konuşulmaya başladı. Kullanıcıları uğraştırmadan datayı daha anlamlı hale getirmek gerekiyordu çünkü datayı artık kullanıcılar değil bilgisayarlar okuyacaktı. Bilgisayarların okuyup anlamlandırabildiği bu datayı da kullanıcılar sadce ilişki kurarak sonuçlandıracaktı.

Çok basit bir örnek ile netleştirecek olursam; Youtube profilinizde en çok beğendiğiniz videolar genel olarak yüzme videolarından oluşuyorsa siz hesabınıza giriş yaptığınız zaman ilginizi çekecek yüzme videoları önerileri ile karşılaşırsınız, reklam alanlarında da yine yüzme sporu odaklı reklamlar gösterilir. Bu sayede siz tekrar yüzme odaklı video aramak zorunda kalmazsınız ve reklamlar da ilgi alanınıza yönelik olduğu için siz uğraşmadan size almak isteyeceğiniz şeyleri göstermiş olur.

Yani şunu çok rahatlıkla söyleyebiliriz: Bilgi eskisi kadar değerli değil çünkü ortalıkta çok falza bilgi var ve herkes sahip olabiliyor. Asıl değerli olan, sahip olduğunuz bu bilgiler arasında ilişki kurabilmek ve daha anlamlı hale getirebilmektir.

Geçtiğimiz günlerde Sinan’ın yazdığı “Veri Para mıdır?” başlıklı yazısına şöyle bir cevap vererek yazıyı tamamlamak istiyorum.

Artık; Bilgi = Veri = Para değildir, çünkü herkeste olan şey değerli değildir.

Şimdi ise; Bilgi = Veri < Anlamlı (İlişkilendirilmiş) Veri = Para diye düşünüyorum. Ya siz?