Bu hafta çok değerli bir proje ile karşılaştım ve hazır Çarşamba günü comTalks yazarlarından sevgili Enes Kul, Oyun Mekaniklerini Kullanarak Güçlenin başlıklı yazısıyla oyun konusuna işaret etmişken vaktinin büyük bir kısmını mobil ve sosyal oyun projeleri geliştirmek için harcayan biri olarak ben de bu hafta bu yönde bir yazı ile “oyun”a dokunmak istedim.

Bu hafta sorular üzerinden ilerlemek istiyorum izninizle;

1) Oyun, Oyun Ekonomisi ve Oyun Matematiği hedefe giden yolu kısaltabilir mi?

Buna en net cevabı oyun yayıncılığı yapmış biri verebilir. Uzaktan bakıldığında ve özellikle diğer online iş alanlarıyla karşılaştırıldığında Oyun’larla elde edebileceğiniz etkileşim devasadır. Veri analizinde elde edilen istatistikler diğer iş kollarına oranla şaşırtıcı derecede yüksek olacaktır.

Doğru kurgulanmış bir hikaye/akış ve doğru tasarlanmış oyun matematiği pek çok zaman sonuca ulaştırır çünkü oyun uygulamalarında kullanıcının dikkat eşiği (#) diğer uygulamalara göre çok daha uzundur. Oyunların en değerli katma değeri virütik yayılmanın en yoğun görüldüğü online uygulama şekli olmasıdır.

2) Oyunlar akademik amaçlar için kullanılabilir mi?

Karşılaştığım proje Digitalkoot‘tu. Fince tarihi dökümanların arama motorları tarafından okunabilir, ulaşılabilir olması için oyuncuların bilgisini ve eforunu kullanmayı hedefleyen bir proje. Sizler çeşitli fince kelime ve cümlelerle geliştirilmiş oyunları oynayarak puanlar kazanıyor ve arkadaşlarınızla yarışıyorsunuz fakat arkaplandaki dijital zekâ sizin eğlendiğiniz zamanı akademik bir çalışmaya destek verecek formata dönüştürüyor.

Bu kullanım bana göre çok çok kıymetli. Yakın zamanda ülkemizde de bu tür zeki kullanımlarla ülke olarak Oyun’a daha ciddi bakabilmeyi umuyorum. Yaklaşık bir yıl önce NASA’nın işlemesi zor, dev bir veri için takipçilerinin bilgisayarlarındaki işlemcileri kullanma girişimini anımsattı bana.

3) Oyunlar ticari amaçlarla kullanılabilir mi?

Sanırım sosyal oyunlar hayatımıza girene kadar bunun net farkında değildik. Aslında özellikle Amerika’da eski bir sektör ve internet uzantıları olmayan bilgisayar ve video oyunları da dev bir sektördür. Öyle ki ticari olduğu kadar kültürel olarak da bilgisayar oyunları bir jenerasyon üzerinde sinema filmlerinden daha etkilidir.

Ülke olarak bu alanda sektörel gelişimimizin biraz geride olması anlaşılır birşey. Bizim bu alandaki birikimimiz ve kültürümüz ne yazık ki birkaç girişimci ve oyunları yeni öğrenen markalarla sınırlı.

4) Oyunların reklam ve pazarlama kampanyalarındaki yeri nedir?

Dijital pazarlama son yılların trendi. Reklam ve Pazarlama ile ilgilenen tüm arkadaşlarımızın yakın takip ettiği bir başlık. Yapımının ve yönetiminin zorluğu sebebiyle her ne kadar nadiren rastlasak da özellikle 41-29 gibi ekiplerin çalışmalarıyla dijital pazarlama alanında markaları daha sık oyunlarda görür olduk. Kreatif projelerin reklam bütçelerinde ağırlığı almaya başaldığı bu yıllarda eminim ki çok daha gelişkin işler göreceğiz. Aslında tamda yukarıda bahsettiğim sebeplerden dolayı oyunlar markaların en güçlü askerleridir.

5) Oyunların sosyal medyadaki yeri nedir?

Allfacebook araştırmasına göre dünya’nın en büyük sosyal platformu Facebook kullanıcılarının dahi %53’ü aktif oyun oynamaktadır. Aslında yalnızca bu cümle dahi her yaştan oyuncuların ve oyunların sosyal medya’daki yerini açıklamaya yeterli. Yalnızca Facebook değil özellikle asya ülkelerinde dominant olan sosyal ağlarda da oyunlar milyonlarca kullanıcıya hitap eden dev bir pazar oluşturur.

Sosyal Medya, Oyun sektörünü tamamen değiştirdiği gibi Sosyal Oyunlarda Sosyal Medya’nın ve bu dijital deneyimin asla küçümsenemeyecek bir kısmını oluşturmakta.

Oyunlardan uzaklaşmayalım, hayattan keyif alalım..

İyi haftasonları dilerim.

Geçtiğimiz günlerde comTalks’ta neler oldu?