Geçtiğimiz hafta teknolojinin geleceğinin ön görülmesinin zorluğundan hareketle e-kitap ile ilgili düşüncelerimi ve birkaç sektörel veriyi paylaşmıştım. Hafta başında 10-12 kadar yayınevine 2 sorudan oluşan bir mini-anket maili gönderdim. Maillerime cevap yazan 3 yayınevi oldu, hepsine ayrı ayrı teşekkür ederim. Sektörün ilk 5’inde yer aldığını düşündüğüm bu yayınevlerinden gelen cevapları bana geliş sırasına göre yayınlıyorum.

Eklemeliyim ki 2 fuarın (Diyarbakır ve Kocaeli) birden yer aldığı bu haftada bazı yayınevlerinin yetkilileri maili cevaplama fırsatı bulamamış olabilir. Bana kendilerinden cevap geldiği an yazımı güncelleyeceğim. İşte cevaplar;

Timaş Yayınları;

E kitap ile ilgili düşünceleriniz:

Elektronik yayıncılık mı yoksa dijital yayıncılık mı sorusunun hala sorulduğu bir ortamda yaşıyoruz, ve hangisi hangisinin alt kümesi hala tam emin değiliz. Bununla beraber dijital yayıncılık kavramı bana daha yakın geliyor. Buradan başlarsam, dijital yayıncılık temelinde e kitap, çoklu içerik yapılarının okuma deneyimini inanılmaz bir şekilde arttıran bir meta olarak ele alınmalı diyebilirim. Statiklikten kurtulup dinamik bir yapıya kavuşan içerik, kitap formunun dışına taşarak başka bir deneyim haline gelecek diyebilirim. Burada en önemli nokta, zamanı değerli geçirmek… Siz de çok yazarlı bir blogsunuz, uzun yazılar yerine daha kısa – video içeren – çeşitli linklerle akışkanlık sağlayan içeriklerin daha fazla tıklandığını benden iyi biliyorsunuz. Çünkü insanlar zamanlarını çok “değerli” kılmak istiyorlar. Burada uzun kitapları “hap gibi” tüketebilecek G nesli için kitap içeriklerini farklılaştırmanın en güzel yolu e kitap diyebilirim. Peki yayıncılara ne olacak? Aslında, “seçki” kavramının anlam değiştireceğini düşünmüyorum. Okurlar, yayıncıların bir anlamda yaptıkları “seçki”leri görüyorlar raflarda, rafın yerini dijital bir ekran alacak, hepsi bu… İçeriğini güçlendiren yayıncının yaşamaması için hiç sebep yok… Bu konuda Cüneyt Özdemir’in çalışmalarını çok önemli buluyorum, muhtemelen farklı örnekler de çıkacaktır gelecek dönemde elektronik yayıncılık anlamında… Bu kulvarı da takip etmek gerek…

E kitap ile ilgili ne yapıyoruz: Timaş Yayın Grubu olarak aslında çok uzun süredir takip ediyoruz bu konudaki tüm gelişmeleri… Frankfurt’ta İtalya’da ve diğer ülkelerde incelediğimiz bir çok sistem var. Meslek birlikleri ile hareket ederken bir yandan da kendi projelerimizi geliştiriyoruz. Deneme açısından yurtdışında bazı kitaplarımızı genel platformlara açtık, bazı çocuk aplikasyonlarını da yine deneme amaçlı kullanıma sunduk, gayet iyi geri dönüşleri aldığımızı söyleyebilirim. Hedeflerimiz şu anda çok büyük değil, yaptığımız yatırımı gelecek için yapıyoruz… Hedef olarak 2015 yılı çok önemli. Öngörü olarak 2014 yılında hepimizin bir tablet veya slate i olacağını söylemek sanırım yanlış olmaz… İyi ki kitaplar var, derken, bunun basılı kitap mı e kitap mı olduğu önemli değil, yeter ki, iyi kitaplar olsun…

Can Yayınları, Can Öz – Genel Müdür

E-kitap ile ilgili düşünceleriniz:

Daha çok insan, daha ucuza, daha çok kitap okuyabilecek. E-kitabın yayın dünyası bir yana, insanoğlu için olağanüstü bir gelişme olduğunu düşünüyorum. Ne yazık ki, biz yayıncıların bu konudaki görüşleri genelde e-kitabın insanlık için anlamından değil; sektördeki yerimiz, gücümüz, kazancımızdan yola çıkıyor. Bu teknoloji, yayıncıların tekelinde olan belli uzmanlıkları kamuya yayıyor; dağıtım, üretim gibi süreçlerde bize olan ihtiyaç artık azalıyor. Dolayısıyla e-kitabın yaygınlaşmasıyla, yayıncılar küçülecektir ve bu ekonomik itiş-kakışta sektörümüzün topografisi biraz sarsılacaktır. Zaten konunun bu kadar tartışılması da bu ekonomik gerekçelerden yola çıkıyor; yoksa tartışılacak bir durum mu var? E-kitap sayesinde daha çok, daha ucuza kitap okunacak işte!

E-Kitap ile ilgili sizin yayıneviniz neler yapıyor? Hedefler, ön görüler neler?

Savunma yerine dahil olma stratejisini seçtik. 100’e yakın kitabımızı e-kitap formatına çevirdik bile. Yazarlar, ajanslarla anlaşabildiğimiz ölçüde portföyümüzü dijitalleştiriyoruz. Ancak e-kitaba ilk girişimizin ardından biraz enerji kaybettiğimizi itiraf etmeliyim. Çünkü Türkiye’de e-ticaret mevzuatı çok zayıf. Elektronik fatura kesemiyorsunuz; dijital ürünün satış haklarını devretme hakkınız olmadığından kanunun etrafından dolanıyorsunuz ve KDV oranları basılı kitaba göre %10 daha fazla. Bu ve bu gibi bir çok nedenden ötürü e-kitap çalışmalarının Türkiye’de bir türlü hız kazanamıyor, biz de bundan nasibimizi alıyoruz. Yine de istediğimiz değişiklikler gerçekleşmese bile en geç 2012 yılına kadar bekleyecek ve sonra tekrar gaza basacağız.

Doğan Kitap

E-Kitap ile ilgili düşünceleriniz?

E-kitap süreci aslında yeni yeni başlıyor diyebiliriz. iPad’in bile Türkiye piyasası’na girişi 2010’un sonunda gerçekleşti. ibookstore hala Türkiye’de satış tarafında aktif değil…Halihazırda satışta olan e-kitaplara bakıldığında günümüz yazarlarına ve eserlerine rastlamak da çok mümkün değil… Tüm bunlara etken neden olarak e-kitap yayıncılığındaki yasal / mali belirsizlikler ile dijital platforma geçiş sürecinin maliyetli olması gösterilebilir. Kitapların PDF formatına dönüştürülerek e-kitap olarak satışa sunulması ya da e-okuyuculara uygun biçimde e-kitap dönüşümlerinin gerçekleştirilmemesi de dijital yayıncılık sektörünü daha başlamadan bitirebilecek nedenler arasında sayılabilir. Okurlar basılı bir kitabın hatalı versiyonunu nasıl tercih etmezse, e-kitapta da hatalı dönüşümün tercih edilmemesi, kalitenin aynı baskıda olduğu gibi korunması gerekir. E-kitap konusunda gelişmiş dijital versiyonlar da henüz üretim aşamasında değil, ancak dergiler bu konuda daha gelişmiş durumda sayılabilir.

E-Kitap ile ilgili sizin yayıneviniz neler yapıyor? Hedefler, ön görüler neler?

E-kitap satışlarının Türkiye’de de başlaması şüphesiz yayın dünyasında 2010’da önemli bir gelişme olarak yer aldı. Doğan Kitap, zengin yazar kadrosuyla önemli sayıda güncel kitabı dijital dünyaya kazandırdı. E-kitapların hazırlık süreci kolay bir süreç değil, çok özenle hazırlanması gerekiyor.Biz e-kitapların kaliteli ve güvenli bir şekilde hazırlanabilmesi için öncelikle bir ekip oluşturduk.Konunun hassasiyetinden dolayı kitaplarımızı e-kitap formatına yayınevi bünyesinde dönüştürdük. Amacımız, daha güvenli, teknik açıdan da kaliteli bir üretim gerçekleştirmekti.Tüm kitaplarımızın e-kitap formatını da kendi dijital arşivimiz için hazırlıyoruz. Ancak satış süreci için Türkiye’de dijital pazarın gelişmesini ve koşulların netleşmesini bekliyoruz. İlk aşamada tüm yazarlarımızın en az 1 kitabının e-kitap olarak yayınlanmasını hedefliyoruz. Yazarların diğer kitaplarını da e-kitap formatına geçirme faaliyetlerimize hız verdik.E-kitap dönüşümlerini belli bir sisteme bağladıktan sonra hedefimiz zaman içerisinde sadece dijital platformun teknik özelliklerini kullanmak üzere geliştirilecek kitap formatları oldu. Şu an bu tür kitaplar da yeni bir kategori olarak hazırlık aşamasında… Satış anlamında özellikle önümüzdeki 2 yılda bu kanaldan kayda değer gelirler elde edileceğini çok düşünmüyoruz. Ancak sektörün oluşturulmasına katkıda bulunmak çok önemli…

Timaş Yayınları, Can Yayınları ve Doğan Kitap yetkililerine teşekkür ediyoruz. Harika bir Pazar ve süper bir hafta geçirmeniz dileğiyle…