Chris Anderson’ın 2004’te yayınladığı bir makale ile ortaya çıkan ve daha sonra kitaplaşan bir pazarlama konsepti Long Tail.

Müzik, kitap, teknolojik ürünler gibi birçok sektörde dönem dönem çok satan ürünler vardır. Bunların dışındaki binlerce ürün ise çok sayıda üretilmemekte, bununla birlikte az sayıda olsa bile bu ürünlere olan talep, varlığını sürdürmektedir. Öte yandan fiziksel dünyada herkesin ilgisi olan tüm ürünler için yeterince raf alanı bulunmamaktadır. Bunun sonucu olarak dükkanlarda herkesin ilgisini çeken-çok satan az sayıda ürün yer alabilmektedir.

İnternet dünyası ise sonsuz sayıda ürünün yer alabildiği farklı bir alan. Bu alanda “niche” dediğimiz dikey ürünler, popüler ürünler ile eşit şansa sahip olabilmekte.
Uzun Kuyruk bu anlamda özellikle internet sayesinde çok çeşitli ürünlerin, çok satan popüler ürünlerin toplam satışından yüksek olabilmesi durumu olarak özetlenebilir. Daha spesifik olarak bu çok çeşitli, her biri az sayıda ama totalde daha büyük rakamı oluşturan tablodaki turuncu alan “uzun kuyruk”u oluşturuyor.

İnternet dünyasında trend, klasik arz-talep tablosunun aksine az talep gören çok sayıda ürün ile ilgilenmek. “Dikey pazarlara girmek” çokca tartışılır oldu. Mesela dikey bir alanda küçük çaplı bir iş ile ilgileniyorsanız, uzun kuyruk “Long Tail” anlamanız ve uzmanlaşmanız gereken 3 önemli gücü tanımlar;

1) Turuncu alanı genişlet… Daha çok sayıda ürünle yer al pazarda.

2) Dağıtımdaki ve stoklamadaki yeni şartlar/imkanlar daha düşük maliyetler anlamına da geliyor. Dolayısıyla daha düşük fiyatlardan bahsedebiliriz. Fiyatını düşük tut.

3) Görül, bulun… Arz ve talebi buluştur. Google’da doğru şekilde yer al. Artık arama motoru optimizasyonunda da “Long Tail” konsepti konuşulmakta. Bakınız

Kitabın yazarı konsept ile ilgili olarak şu görüşleri ekliyor kendisiyle yapılan bir söyleşide.

Bu 3 aracı 10 yıl önce ortalıkta olmayan niş kitlenize ulaşmak için kullanabilirsiniz. Uzun kuyruk, yazarın tabiriyle; tüm dünyaya yayılmış tekil tüketicinize, sıfır depolama maliyeti ve sıfıra yakın dağıtım maliyetiyle ulaşma fırsatının kapılarını açar size.

Long Tail marketing, tüketicileri kişisel özel ihtiyaç ve ilgilere sahip bireyler olarak ele alır.Küçük çaplı işler uzun kuyrukta yer alır. İşinizle ilgili olarak ihtiyacınız olan tüm dünya genelinde teklifinizle ilgilenecek birkaç bin kişidir. Pazar sonsuza yakın dikey alanlarla dolu. Dikey alanlar bile kendi içinde dikey alanlara sahip.

İyi bir hafta dilerim…