“Long Tail”, uzun kuyruk konseptinin internet ve pazarlama üzerine çok önemli ipuçları sağladığı düşüncesiyle biraz derinleşmek, dolayısıyla biraz daha yazmak istedim.

Uzun Kuyruk kitabının bir bölümününde (Tüketici için bir cennet nasıl oluşturulur?) bahsedilen kurallardan birkaçına değinmek istiyorum. Hepsini yazmayacağım, detayları ve meraklısı için Türkçe ve İngilizce baskıları mevcut/ulaşılabilir durumda.

Tüketici için bir cennet oluşturmak adına;

Bir tek dağıtım metodu asla yetmez!

Bir yayıncı düşünelim. Kitaplarını okura ulaştırmak için neler yapabilir? İnternetten satış sonucu kargo ile okura ulaşacaktır kitap. Bazı okurlar bir dükkana gidip rafların arasında dolaşmaktan, almasa bile kitapların sayfalarını karıştırmaktan hoşlanır. Öte yandan 16 yaşındaki bir lise öğrencisi, 2 sene sonrakredi kartı kullanmaya başlayacak, Iphone’unun kitaplığına yükleyecek kitapları. Bizde pek yaygın değilse de bazı ülkelerde insanlar araçlarını kullanırken kitaplarını dinlemekten hoşlanıyorlar… Bu alanlardan birine yoğunlaşmak diğerlerini kaybetmek sonucu ile karşı karşıya getirebilir.

Bilgiyi paylaşın!

“Daha fazla bilgi daha iyidir, yalnız tüketicinin kafasını karıştırmak değil karar vermesine yardımcı olması şartıyla” diyor yazar. Kitapçı örneğinden devam edersek, kitaplar hakkında detaylı bilgi, çok satanlar listesi, yapılan yorumlar, okur düşünceleri gibi araçlar, okura tavsiye yoluyla iyi bir pazarlama mecrası haline gelebilir. Ayrıca paylaşılan bilgideki şeffaflık, güven inşa etmek adına önemlidir.

Bırakın müşteriler sizin için çalışsın!

Özellikle sosyal medya kullanımı ile müşterileriniz, okurlarınız, tüketicileriniz yorumlar yazarak, düşüncelerini paylaşarak, blog yazarak ürününüz ile ilgili bir kamuoyu oluştururlar. Yazar burada ekliyor, “sadece birçok insan sizin işiniz için ücretsiz çalışmış olmayacak, şaşırtıcı şekilde işini bir çalışandan daha iyi yapanlarla karşılaşacaksınız”. Zaten “Uzun Kuyruk Konsepti” içerisine girecek onca ürün ile ilgili olarak, ancak böyle bir “çok çalışanlı yapı” baş edebilir. Binlerce ürün için binlerce yorumcu. Hiç fena değil.

“Bedava”nın gücünün farkına varın!

Söz konusu internet olunca bütün kuralların değiştiği ve bambaşka bir dünya var. Özellikle dağıtımı dijital olarak yapılabilen ürünlerde -müzik, film, e-kitap gibi- belli başlı maliyetlerde düşüşler olacağından promosyon niteliğindeki paylaşımlar ücretsiz olarak söz konusu olabilecektir. E-posta gibi dijital hizmetleri ücretsiz almaya alışkın tüketiciler için kitaptan ücretsiz bir kaç bölüm, oyunun ilk level’inin ücretsiz verilmesi gibi uygulamalar son derece yaygın.

Önümüzdeki hafta uzun kuyruk ile ilgili arama motoru optimizasyonu uygulamalarına değinmek düşüncesindeyim. İyi bir hafta dilerim…