Bugün SDN kurucusu sevgili Hakkı Alkan'ın söz etmesi üzerine haberdar olduğum iPad dergisi SDN Magazin'i takip etmenizi öneriyorum.

comTalks’un çok sevilen yazı dizilerinden biri olan Başarı Hikayeleri serisi bu hafta WooThemes’in etkileyici büyüme serüveni ile devam ediyor. Biz, bu yazı dizisinde risk sermayesi desteği almaksızın 1M+ $ gelir seviyesine ulaşmış şirketlerin tecrübelerini aktarmaya çalışıyoruz.

Geçtiğimiz haftalarda comTalks’ta sırasıyla Campaign Monitor, BigCommerce, Logik, iTeleport, TechSmith, Litmus, iData, A Small Orange şirketlerinin başarı hikayeleri vardı. Seriyi yeni farkeden okurlarımız baştan başlayabilirler.

Bu seri 37signals’in Bootstrapped, Profitable & Proud serisinin Türkçeye çevirisidir.

Nisan 2009’da Adii Pienaar (Cape Town’dan), Mark Forrester (Londra’dan) ve Magnus Jepson (Stavanger, Norveç’ten) Londra’da FOWD konferansında tanışıyorlar.  Bu buluşma onların ilk yüz-yüze görüşmesiymiş. Buraya kadar herşey normal, şaşırtıcı olansa bu ekibin bir yıldır WooThemes adlı başarılı şirketlerini yönetiyor olmaları. Ekip ilk kez Londra’da yüz yüze görüşme imkanı buluyor.

Biraz daha öncesine gidecek olursak, Pienaar Premium News Themes adlı, ilk ücretli WordPress temasını geliştiren şirketini 2007’nin Kasım ayında kuruyor. Çok geçmeden Jepson’dan birlikte çalışmayı teklif eden bir e-mail alıyor. Yaklaşık bir ay sonra da ilk ortak ürünlerini yayınlıyorlar.

Son olarakta Forrester giriyor fotoğrafa. Forrester 2008’in Ocak ayında Cape Town’da ziyaret amaçlı bulunuyor ve burada Pienaar ile buluşup birlikte çalışmayı tartışıyorlar. Bir ay geçmeden ilk temalarını yayınlıyorlar ve sonrasında da birlikte çalışmaya devam ediyorlar. Bu arada ekip freelance olarakta çalışmaya devam ediyor.

Temmuz ayı gibi satışlar freelance çalışmalarının kazancını epey geçmiş oluyor. Onlarda freelance çalışmayı bırakıp aralarındaki iş ilişkisini formalize etmeye karar veriyorlar ve yalnızca WooThemes’i nasıl büyütecekleri sorusuna cevap aramaya başlıyorlar. Bugün, WooThemes, WordPress, Tumblr, ExpressionEngine ve Drupal gibi servis ve yazılımlara özel ücretli temalar hazırlayan tecrübeli bir şirket.

%10-%15 Aylık Büyüme

Faaliyette oldukları 2,5 yıl içerisinde şirket gelirlerinde etkileyici bir büyüme kaydettiler. (şirket gelirleri geçtiğimiz 12 ay içerisinde ikiye katlandı). Pienaar bu konu ile ilgili “bizim için en önemli nokta’nın organik bir gelir ve iş modeli oluşturmuş olmamız. Bu sayede sürdürülebilir bir iş modeli ve büyüyen bir şirket olabiliyoruz. (geçtiğimiz 18 ay %10-%15 aylık büyüme).” diyor. Geçen süre zarfında şirketlerine 5 yeni arkadaş daha katılmış. (takım).

Tüm işleri çekip çevirebiliyor olmak bir yatırımcıya ihtiyaç duymamalarını sağlamış. Pienaar’a göre; “Ürünlerimizi yayınladığımız ilk dakikadan bu yana para kazanıyorduk. Bu arada hiç yatırım yapmamız, kira ödememiz gerekmedi. Aynı zamanda kendi günlük giderlerimizi karşılamak için bir süre freelance iş yapmaya devam ettik. Bu sayede biraz daha zaman kazanmış olduk.”

Bu durum şirketin organik büyüme de sabretme gücünü arttırmış. Pienaar’a şöyle özetliyor; “Organik büyümenin, büyümeye yatırım yapmaktan çok daha az riskli olduğunu farkettik. Şirket olarak, yeniden takımı büyütme veya ürün gamını genişletme konusunda hiç tedirginlik yaşamadık. Fakat her iki kararı alırken de yapacağımız yatırımın bize nasıl geri döneceğini net görmeden adım atmadık. Organik büyümenin tek sıkıntısı ciddi sabır gerektirmesi. Büyümeyi ateşlemek için fonlama değil müşteri memnuniyeti ve şirketin işlerinden etkilenen komünite’nin gücünü kullandık.”

Pienaar’a göre işin sırrı şişkinlikten uzak durmak. “Şirketimizi olabildiğince çok büyütmek için inanılmaz hevesli ve istekliydik fakat şirketi şişirmemeye, hantallaştırmamaya günlük işlerin kaos halini aldığı, özel hayatlarımızı dahi kötü etkileyebilecek bir yapı olmamaya hep dikkat ettik. ” diyor şirket kurucusu Pienaar ve ekliyor; “Açacak olursak; WooThemes bizim için tutku duyduğumuz konu üzerinde çalışmamıza imkanı, finansal başarı ve güvenlik sağlayan bir yaşam sitili ve iş.”

Bazılarına göre daha “az ciddi” görünse de şirket kurucusunun arası “yaşam stili ve iş” terimiyle oldukça iyi. “Cidden, şirketler her zaman geri dönüşlerini arttırmak yoluyla  finansal başarı avcılığı yapıyorlar. Bizimse WooThemes’le aradığımız kişisel yaşantılarımıza WooThemes’in getireceği finansal tatmin ve mutluluk dengesini koruyabilmek. “

Denizaşırı ortaklık

Takımın yarısı CapeTown ofisinde, diğer yarısı ise avrupa’nın farklı noktalarından uzaktan takıma katılıyor. Takım arada sırada toplanıyor ve elemanlarına nasıl ve nereden çalışacakları konusunda olabildiğince esnek davranmaya çalışıyor. Pienaar bunu şöyle açıklıyor; “Açıkçası uzakta olmak bizim için hiç birşey ifade etmiyor. Bir takım ve şirket kurabilmek için eposta, Skype ve Basecamp‘ımız olduğu sürece farklı lokasyonlarda çalışmanın pek bir anlamı yok. Bu aynı zamanda dünyanın heryerinden en yetenekli isimleri bünyemize katabilmenin önemli bir sebebi.”

Ortak çalışmayı sağlayan yalnızca araçlar değil. “Bence işleri zamanında ve doğru yönetebiliyor olmamızın en önemli sebebi birbirimize duyduğumuz güven, amaç birliği ve benzer ilgi alanları.” diyor başarılı şirketin kurucusu ve ekliyor; “Yaptığımız pek çok şey hiç kağıda dökülmedi, internet üzerinde geliştirdiğimiz arkadaşlığımızın üzerine hareket ettik. Zaten arkadaşlıklar da yalnızca benzer tutku ve fikirlerin paylaşılmasıyla sağlamlaşmaz mı?”

Şirket aynı zamanda 26.000’den fazla tasarımcı, geliştirici, blogcu ve iş sahibi insanın oluşturduğu bir komüniteyi yönetiyor. Pienaar’a göre; “Dikey bir mikro-ekonomi oluşturduk. Tasarımcılar ve programcılar bizim ürünlerimiz için geliştirdikleri eklentileri küçük paralar karşılığı satışa sunuyorlar. Bizde bizim ürünlerimizi kullanarak destek forumlarımızda kendi mikro-ekonomisini yaratan insanlar görmekten memnun oluyoruz.”

Bu arada takım üyeleri arayı açmamaya karar vermiş. WooTeam meetup adını verdikleri, en az 6 ayda bir görüşmeyi planladıkları bir organizasyon serisine soyunmuşlar.

Diğerleri için tavsiyeler:

Şirketin kurucusu Pienaar’ın yeni iş kurmayı hedefleyenler için bir takım tavsiyeleri de var:

  • İşini dünyanın herhangi bir yerinden başlat. Özellikle de online yaşıyorsan. Kesinlikle Silikon Vadisi’nde olmak zorunda eğilsin.
  • Yapmaktan büyük keyif aldığın bir işi kurmak ve büyütmek için çalış. Tutkunu kaybettiğinde işin büyümeyi bırakabilir.
  • Fonlamayı herzaman konuşulacak son başlık olarak bırakın; erkenden, doğru yatırımı, doğru yatırımcıdan ne zaman yatırım alacağınızı kesitrmek çok güç. Daha sağlıklı kararlar alabilmek için yatırım fikrini olabildiğince aklınızdan çıkarın.

Şirketin minik bir videosu;

comTalks’ta bir başarı hikayesinin daha sonuna geldik. Facebook’taki okurlarımızın teveccühü sayesinde takipçi sayımızın 2,000’i geçtiği bu günde arkadaşlarımın bu hafta sunduğu comTalks içeriğiyle aranızdan ayrılıyorum. Herkese iyi haftasonları dilerim. Tatilin tadını çıkarın.