Geçen haftaki yazıda dijital pazarlamada stratejinin önemini yayınevleri özelinde konu etmiştik. Peki nasıl bir strateji uygun olacaktır? Bu haftaki yazıda ayrıca dijital pazarlamanın sunduğu avantajlardan da bahsedeceğiz.

Öncelikle belirtmek lazım ki yayınevinin piyasadaki yerine ve -varsa- marka konumuna göre bir strateji planlamak uygun olacaktır. Yayınevinin marka konumlaması, bilinirliği, okurdaki algısı hakkında fikir sahibi olmak stratejiyi şekillendirmekte yol gösterici olacaktır. Mesela çok satan kitaplara sahip bir yayınevi ile özel bir alanda kitaplar basan bir yayınevinin stratejisi dijital pazarda da farklı olacaktır.

Aynı örneklerde ilerleyelim. Çok satan kitaplara sahip yayınevi ile başlayalım. Bu yayınevinin marka bilinirliği adına fazla sorunu olmayacaktır. Facebook ve twitter hesapları kolayca takipçi kazanabilecektir. Seçilen mecralarda yer alırken markanın ve logonun görünmesi artı olacaktır. Bunun yanında okur yenilikler için adeta gözünüzün içine bakacaktır. Google’da ya da Facebook’da sınırlandırılmış sayıdaki karakterle ve resimle okurun karşısına çıkarsınız. Tıklandığında bu çok satan/satması beklenen kitaptan bir bölüm sunmak akıllıca olurdu. Hatta belki uzunca bir bölüm, 10-15 sayfa içerik, okurun ağzında bir tat bırakmak adına başarılı bir hamle olacaktır.

Bir de tabi süreklilik önemli. Çok satan kitaplara sahip ve büyük bir yayınevi iseniz, verdiğiniz reklamlar devamlı ve birbirini takip eden bir mantıkta, aynı elden çıkmış hissi veren bir süreklilikte olmalı. Bu bilinirliğe ve konumlandırmaya katkı sağlarken aynı zamanda sonraki kitaplar ve o kitaplara dair kampanyalar için okurda bir beklenti oluşmasını sağlayacaktır. Okuru ve bilinçaltını bir nevi -hazır alıcı- konumuna getirecektir. Satış ise çoğu zaman olduğu gibi orta vadede daha çok karşılık bulabileceğiniz bir beklentidir.

Öte yandan daha özel bir dalda kitaplar basan yayınevleri ise kendince avantajlara ve dezavantajlara sahip olacaktır. Öncelikle büyük ihtimalle böyle bir yayınevinin kitapları için ayırabildiği bütçe daha kısıtlı olacaktır. Fakat aynı kitabevi ile ilgili durum şudur; çok daha ilgili ve daha dar bir kitleye hitap etmektedir. Bu da pazarlama stratejisinde sizi çok daha farklı davranmaya iter. Bu noktada dijital pazarlamanın avantajları hesaba katılmalıdır. Kitlenizle ilgili çok daha detaylı bir eleme yapabilir, doğrudan kitabınızla ilgilenmesi muhtemel okurlara ulaşabilirsiniz.

Özel bir alanda kitaplar basan bir yayınevi için kitleye ulaşmak daha kolaydır, öte yandan tıklama bazlı – cost per click reklam veriyorsanız reklamınızın görüntülenmesine para ödemezsiniz ki bu da dijital marketingin sağladığı bir diğer avantajdır. Logonuzu yerleştirdiğiniz bir reklam alanı milyonlarca kere gösterilir, cebinizden kuruş çıkmaz. Yine de özel alanda kitaplar basan bir yayınevi böyle bir kampanyaya giriştiğinde tıklamaların da satışa dönüş oranı, hedeflenen sitenin okunma oranı daha yüksek olacaktır.

İnternette kullanıcı davranışları sürekli değişmekte, blogumuzun yazarlarından Burak Budak’ın şu yazısı kitle ile ilgili yeni bilgiler içeriyor. Ben yeni bir strateji kurgularken bu bilgileri kesinlikle dikkate alırdım.

Dijital pazarlamanın sunduğu bir güzel avantaj da geri dönüşler ki ondan da önümüzdeki hafta bahsedelim. Bu arada aramıza yeni katılan sevgili Ekrem Karaca’ya hoşgeldin der, güzel başlangıcının devamını dilerim. İyi bir hafta olsun herkes için.