İçinde “internet” geçen bir grafik gördüğünüzde hiç çekinmeden grafikteki okun yönünün yukarı olduğunu düşünebilirsiniz. Bu saptama Facebook için de geçerli. Facebook söz konusu ise yukarı yönlü okumuza büyüyen pasta dilimlerini de ekleyebilirsiniz.

İnternet penetrasyonu gelişmekte olan ülkelerin katılımı ile artmaya devam ediyor. Cisco, 2015 yılında internet trafiğinin bugünün 4 katına çıkacağını öngörüyor. Bugün aylık 750 M kullanıcısı ile internette geçirilen zamanın ve trafiğin merkezinde Facebook var ve bu gitgide artarak devam edecek.

Facebook’ta geçirilen sürenin artması demek diğer sitelerde geçirilen sürenin giderek azalması demek. Özellikle kurumsal sitelerin trafik kaybı çok açık. Trafiğin kurumların websitelerinden Facebook’a ve sosyal medyaya akması henüz çoğu kurumun farkında olmadığı “paradigmal” bir değişim.

Bu değişimin yanı sıra tüketicilerin satınalma davranışı ile ilgili de bir tutum değişikliği yavaş yavaş kendini gösteriyor. Daha doğrusu her zaman yaptıkları satınalma yöntemi dijitalleşiyor demek daha doğru. Bundan 10 yıl evvel tüketiciler satın alacakları ürünler ile ilgili “referans bilgi” kaynaklarından bilgi alıp karar veriyorlardı. 50 yıl önce de farklı değildi. Satın alacağınız ürünler ile ilgili ya o ürünü almış olanların tavsiyelerini dinlerdiniz ya da o konuda “kanaat lideri” olan birinin tavsiyelerini.

Kullanıcıların yarattığı içerik kurumların yarttığı içeriği aştı ve katlanarak artmaya devam ediyor. Alıştığımız dünya giderek dijitalleşiyor. WOM (Word of Mouth) için de durum farklı değil. Siz dijital mecrada olmasanız bile ürünleriniz hakkında birileri bir şeyler anlatıyor, birilerine tavsiye de bulunuyor ya da hoşnutsuzluğunu dile getiriyor.

Önümüzde değerlendirmemiz gereken 2 önemli trend var. 1. si internet trafiğinin sosyal ağlara kayması, 2.si tüketici satınalma davranışlarının dijitalleşmesi. 2 trendin birleşim noktasında ise “Now Economy” yükseliyor.

İnsanlar ürünler ile ilgili bilgiye hızlıca ulaşmak istiyorlar ve bunu yapmak için doğru olduğuna inandıkları yol “arkadaşlarına sormak”. Bir problemi çözmek için ya da bir sorun için destek almak için kimse firma sitelerinde cevap aramıyor. Forumlarda, bloglarda, soru cevap sitelerinde ya da yorum yazılabilen milyonlarca sitede bilgiyi arıyorlar. Tam bu nokta da Facebook ve Twitter tüm bu hengamenin ortasında yıldız gibi parıldıyor. WOM gitgide dijitalleşiyor ve tüketicileriniz bu mecraları kullanıyorlar. Sorularına hemen cevap istiyorlar ve sizin o mecrayı kullanmıyor olmanız onların umurunda değil.

İnsanlar bir araya geldiler ve müthiş bir değişimi başlattılar.

Geç olmadan farketmek lazım. Belki de “Hemen Şimdi!”