Önceki yazıda Türkiye’deki online trafiğin monetizasyonundan bahsetmiştim. Konu hakkında giriş niteliğindeki bu yazının ardından monetizasyondaki baş problem, Trafik Kalitesi hakkında devam etmek istiyorum.

Ülke olarak niteliktense, nicelik konusunda öne çıkmayı hep sevmişizdir. 2 yıldır süren ¨Like sayısı önemli midir, değil midir?¨ sorusu buna bir örnek. Tabii ki bu tip sorulara net cevap vermek mümkün değil. Fakat aradaki dengeyi kurmak önemli. Oyunlarda da Türkiye’de ciddi anlamda yüksek bir oyuncu kitlesi olduğunu biliyoruz. Bugün Türkiye’yi yurtdışı pazarlarla karşılaştırdığımızda söylediğimiz ilk şeylerden biri de bu; aylık aktif oyuncu sayısı, aktif internet kullanıcı sayısı, toplam internet kullanıcı sayısı, internette geçirilen süre vs. vs.. Peki niceliğe baktığımızda performans olarak bu hacmin getirisi ne?

Ne yazık ki ülkemizde trafiğin çoğunluğunu henüz bilinçlenmemiş kullanıcılar/oyuncular oluşturuyor. Size OGame’e defalarca başlamış, birden fazla evrende ilk 100’e girmiş fakat sonrasında bir sebepten dolayı(hile veya keyfi) tekrar sıfırdan başlamış bir çok oyuncu gösterebilirim. Bu davranış diğer oyunlar için de geçerli. Uluslararası oyun üreticilerinin pek anlamadığı bir oyuncu davranışı olduğunu da eklemeliyim. Çünkü ülkemizdeki oyun kitlesi için sürdürülebilirlikten bahsedemeyiz. Bir de buna oyuncu kültürünü de eklemek lazım. En ufak bir problemde ana avrat düz giden bir oyuncuyu monetize etmek hiç ama hiç kolay değil.

Trafik kalitesini aşmaktaki en önemli çözüm kullanıcıya/oyuncuya yatırım yapmak. Yayıncılar kendi kullanıcılarını eğitebilirlerse bu bilinç artabilir ve karşımızda ne yaptığını daha fazla bilen bir oyuncu kitlesi oluşabilir. Böyle bir oyuncu kitlesini yayıncılar ancak doğru tanıtım ve mesajlarla elde edebilirler. Eğer bir yayıncı kullanıcılarını kandırmaya yönelik hareketlerde bulunursa veya kullanıcıyı bir kaz gibi görüp, değer vermezse, karşısında agresif, sinirli ve küfür eğilimi yüksek oyuncuları bulabilir. Mesela Travian’ın son sürümü için verilen Facebook reklamı buna örnek. CTR’ı artırmak için Travian reklamında Counter Strike görseli kullanılması tam bir facia. Bundan öte, bir kandırmacadan öteye de gitmiyor. Eğer Travian, Counter Strike oyuncularıyla dolarsa, yayıncının bu oyunculardan beklentisinin karşılanmaması çok doğal olacaktır.

Bir sonraki yazıda yayıncıların monetizasyon araçlarına verdiği önemin gerekliliğinden bahsedeceğim.