Monetizasyon hakkındaki yazı dizisinin son bölümünde Monetizasyon araçlarından bahsedeceğim. Öncelikle ilk 3 yazıyı hatırlatmak istiyorum:

  1. Monetize Ederken
  2. Monetize Ederken – Trafik Kalitesi
  3. Monetize Ederken – Yayıncılar

En sık kullanılan monetizasyon aracı Kredi Kartları ve Mobil Ödemeler. Mobil Ödeme döneminden önce kredi kartıyla kullanıcıları monetize etmek gerçekten çok güçtü. Mobil ödeme yöntemleri kullanıcıların oyun&uygulamalarda harcama yapmasını ciddi anlamda kolaylaştırdı. Fakat mobile ödemedeki operatör komisyonlarının çok yüksek olması sebebiyle yayıncılar hak ettikleri verimi alamadılar. Ödeme yöntemlerinin geliştiği ve çeşitlendiği şu günlerde operatörler de komisyon oranlarını düşürmüş durumda.

Bir oyun yayıncısı için her ödeme yöntemi, kullanıcıyı monetize etmek için kullanılabilecek bir araçtır. Örneğin Facebook’a göz atalım. 13 adet farklı ödeme yöntemi sunuyor kullanıcılara.

Türkiye’de kredi kartı ve mobil ödeme dışındaki ödeme yöntemlerine pek rastlamamamızın birkaç sebebi var. Başlıcalarını şöyle sıralayabiliriz:

1. Kullanıcı Penetrasyonu: Kredi kartı ve mobil ödeme dışındaki seçeneklerin ülkemizdeki kullanıcı penetrasyonunun yüksek olmaması. Yayıncılar bu sebeple alternatif ödeme yöntemlerine yanaşmıyor olabilirler. Fakat şunu belirtmek lazım, yayıncılar üye kitlesini doğru tanıyabilirse, hangi ödeme yöntemlerini kullanabileceklerini de analiz edebilir. Bu sayede ekstradan birkaç alternatif ödeme yöntemi eklenebilir seçenekler arasına.

2. Teknik Entegrasyon: Kredi Kartı ve mobil ödeme gibi diğer monetizasyon araçları da teknik olarak bir entegrasyon gerektiriyor. Bu da altyapısal yayıncıları zorlayabiliyor. Altyapıdaki yetersizlikler entegrasyonun uzun sürmesini ve hatta bir süre sonra entegrasyonun iptaline kadar gidebiliyor.

3. Yerel Ödeme Yöntemleri: Belki de ilk iki problemin de kaynağı diyebiliriz. Zira ülkemizdeki kullanıcılar alternatif ödeme yöntemlerine yabancı. Bunun sebebi de yerel araçların olmaması (mobil ödeme dışında). Fakat son 1 yıldır pazarda belirgin bir hareketlilik var. iPara ve Mangır Kart bunun göstergesi. Bunun dışında yurtdışındaki araçların da Türkiye pazarına önem vermesi yayıncıların monetizasyonda elini kuvvetlendirecektir.

4 yazılık monetizasyon dizisi bu yazı ile sonlanıyor. Tabii ki bu kadar önemli bir konu 4 yazıya asla sığdırılamaz ve burada bahsedilenler dışında kapsadığı, konuşulması gereken birçok daha konu var monetizasyon hakkında. Yine de konuyla ilgili fikir vermesi açısından bu yazı dizisinin yararlı olacağını düşünüyorum.