Özellikle son 1 yıldır 10 kişiden dokuzu, sosyal medyayı fırsatlar alemi olarak görüyor. Buna şirketler de dahil. Pek çok şirket buranın bakir bir alan, tabir-i caizse ¨beleş¨ bir mecra olarak görüyor. Bu da markaları yanlış kararlar vermeye itiyor. Bu yanlış kararlar başlıca:

  • Pazarlamadan çocuklara söyleyin, hemen bir Facebook sayfası açsınlar, kampanya falan yapsınlar.
  • Ruşen Amca’nın oğlu Sedat 1000 TL’ye Facebook sayfası yaptırmış. Biz de yaptıralım bu fiyata.
  • Topu topu bir Facebook sayfası yöneteceksiniz. Bu kadar para çok. 2000 TL’ye yapın bu işi. (devamı: bakın bizim diğer markalarımız da var, hele siz bir başlayın, devamı gelir..)

Bu 3 yorumu da şirket sorumlularından duydum. İşte bu zihniyet, markaların sosyal medyada varlıkları konusunda yanlış kararlar vermelerine sebep oluyor. Ve ne yazık ki bu kitle, azınlık değil. Onur Air de bence bu zihniyete kurban olanlardan. Sosyal Medya kanallarını emanet ettiği ajans/kişi (henüz netleşmiş değil) ¨felaketi fırsata çevirme¨ heyecanıyla markaya büyük zararlar vermiş durumda. Siz zaten ayrıntıları biliyorsunuz, pek çok yerde de yazıldı, çizildi.

Ben olayın başka bir tarafına dikkat çekmek istiyorum: Evet ortada yanlışlar var. Sonrasında yanlışın yanlışla kapatılmaya çalışılması var… Peki bu olaylar olurken, karşısında kim var? İşte bu noktada dünden beri Onur Air’e karşı çıkan, yanlışlarını sıralayan, Twitterdan amiyane tabirle ¨giydirdikçe giydiren¨ insanlar… Benim düşüncem, Onur Air’in yaptığı yanlışların karşısındaki tepkiler ve yorumların içinde de pek çok yanlış gizliydi.

Sosyal medyanın mahalle abisi, otoritesi gibi davranıp; ¨Bak Onur Air, bu iş böyle olmaz. Biz zaten hep hebele hübele demiyor muyuz markalara, bakın şöyle şöyle yapmayın, böyle yapın diye… Sen ne yaptın! Çok ayıp. Şimdi Kara Murat’tan özür dileyeceksin, sonra da Müslüman olacaksın. Evinin kadını, çocuklarının da anası oldun mu, biz sosyal medyanın abisi olarak seni affederiz..¨ Evet sonu Cüneyt Arkın’a bağladı kusura bakmayın, ama Onur Air’e verilen bazı tepkiler de bu derece saçmaydı.

Onur Air’in yaptığı nasıl bir fırsatçılıksa, sosyal mecradaki insanlar için de bu durum tam bir fırsattı, ve bazıları da fırsatçılıklarını sergilediler. Ben bazı tepkilerin altında işgüzarlık görüyorum, çığırtkanlık görüyorum. Bazıları ise gayet makul ve olağan tepkiler. Markanın yaptığı yanlış uzun bir süre markaya yapışacak, maddi etkisi olur mu bilemem fakat marka imajına etkisi güçlü. Diğer yandan da benim aklımda, bu hataya verilen tepkilerdeki işgüzarlık ve çığırtkanlık da bazı insanlara ve kurumlara yapışacak.