Geçen hafta Gelecek 500 kitabından Murat Ülker’in fark yaratan liderlik özellikleri ile ilgili sözlerinden alıntı yapmıştım, Londra’da ki BETT Show‘a katılmaya giderken uçakta okumaya devam ettim bu kitabı, hayatımda okuyup bitirmek için heyecan duyduğum nadir kitaplardan biri oldu, göz atmanızı tavsiye ederim.

Bu hafta 132 yıllık Kodak firması iflasını açıkladı, şirket iflas bayrağını çekmeye ramak kala büyük firmalara patent davaları açarak Log Dergisi’nin yorumuyla ne koparırsak kardır dedi, ancak iflası önlemek için geç kalındı ve şirket iflasını duyurdu.

Hızla gelişen teknoloji ve rekabet ortamı şirketlerin daha hızlı hareket etmeleri ve sürekli gelişimi zorunlu kılıyor, artık dijitale ayak uyduramayan şirketler kısa sürede iflas bayrağını çekiyor. Daha kötüsü, bu süreç giderek hızlanıyor.

IBM yıllar önce bilgisayar üretimini ana işleri arasından çıkarması sayesinde bugün Dünyanın 2. en değerli markası olmuş durumda, gelişime dönüşüme ayak uydurup geleceği öngören şirketler gerektiğinde riskli kararlar almayı bilerek kendilerini geleceğe hazırlıyorlar, HP’de geleceğe ayak uydurabilmek için pazarında lider olduğu bilgisayar üretimi işini ana işleri arasından çıkarıyor, böylesine ciddi bir kararı dönüşmek, gelişmek ve geleceğe hazır olmak için alabiliyor.

Bu dijital dönüşümde önümüzdeki yıllarda pek çok sektör dönüşecek, daralacak yada yok olacak, içinde bulunduğum yayıncılık sektörü de bunlardan birisi, önümüzdeki yıllarda artık kitaplarımızı basılı şekilde değil dijital olarak satın alıyor olacağız, çocuklarımız okula gelip giderken sırt çantası taşımayıp ellerinde bir tablet bilgisayar götürüyor olacaklar. (Türkiye’de E-Kitap) Bu değişime ayak uyduran yayıncılar gelecekte kendilerine yer bulurken, karşı çıkanlar giderek ufalıp yok olacaklar. Bazıları ise bu dönüşümü bir fırsata çevirip çok çok daha iyi yerlere gelecekler.

Dönüşümü, gelişimi en iyi becerenleri, fırsatları yakalayanları iyi izlemek gerekir, bu doğrultuda Türkiye’de son 14 yılda liderlerin cirolarında ki yerleri nasıl değişmiş diye göz atmakta fayda var;

Grup 1996 Grup 2009
1 Sabancı Holding 7.997 Koç Holding 28.979
2 Koç 6.2 Oyak 12.346
3 Doğuş 5.2 Sabancı 12.183
4 Doğan Holding 2.354 Doğan Grubu 8.232
5 Şişecam 2.168 Türk Telekom 6.831
6 Anadolu Grubu 1.527 Yıldız 5.47
7 Yaşar 1.38 Doğuş 5.094
8 Eczacıbaşı Holding 1.2 Enka 5.077
9 Profilo 1.175 Zorlu 4.878
10 Tekfen 1.133 Anadolu 4.589

Milyon dolar.

BETT Show’dan Google standından bir kare ile yazımı sonlandırayım, konu eğitim ve stand’ta Google olunca içecek ikramını da farklı bir şekilde yapmak şart tabi, labaratuvar ortamında tüplere doldurulan içecekleri içmek için önce çokca sallamanız gerekiyor, aksi takdirde tüpün alt kısmında kalıyor ve içemiyorsunuz 🙂

 

Dönüşüp geliştiğiniz güzel günler dilerim.