İlköğretim veya lise dönemlerinde biyoloji dersleri alan -veya almakta olan- arkadaşlar; ekoloji ile ilgili bölümden mutualizm -kommensalizm de olabilir, emin değilim- ile ilgili örnekleri hatırlayacaktır: Köpekbalıklarının yanında dolanan ufak balıklar; onun yediği balıklardan arta kalan et yığınlarını ve artıklarını yer, bitirir. Veya Afrika semalarından sıkça görmeye alıştığımız aslan ve avları -antilop, ceylan, zebra, vb.- arasındaki çekişmeler ve aslanın bu çekişmelerden galip çıkmasının ardından bu galibiyetini avını yiyerek kutlaması ve bunun ardından artık et yığınından ibaret avın etrafında sırtlanlar veya tepede akbabaların türemesi gibi. Kısacası bu ilişki ve etkileşimde her iki taraf -büyük ve küçük- yarar görmektedir.

Tez başlığını andıran yazı başlığı ve mini bir biyoloji dersinin ardından gelelim asıl konuya. Dünyamızın ekolojik dengesinin sağlanmasında önemli rol üstlenen mutualizme benzer bir etkileşim; sosyal medya için de geçerlidir desek yeridir. Günümüzde Facebook, Twitter gibi sosyal medya devleri; kendisini kullananlardan güç almakta ve aynı zamanda güç kaynağı bu kullanıcılara güç verebilmektedir. Buna birçok örnek verilebilir, işte yeni biri:

Online bilet tedarikçisi EventBrite; blogunda 2011 yılını değerlendiren bir yazı kaleme aldı ve bu yazıyı interaktif bir infografikle destekledi. İnfografikte de geçtiği üzere 2011’de  174 ülkede yaklaşık 21 milyon bilet satan EventBrite’ın; bu kadar satışın Facebook üzerinden yapılan etkinlik paylaşımlarının yaklaşık 2.5 milyon defa görüntülenmesinin etkili olduğu söylenebilir.

Facebook’un f8 etkinliğinin de bilet tedarikçiliğini üstlenen ve ayrıca partnerlerinden olan EventBrite; AllFacebook‘a göre Facebook’ta gösterilen her bilet satışından ek olarak 12$ kazanmış olarak gösteriliyor. İlgili diğer verileri infografik üzerinden inceleyebilirsiniz.

Yeniden WordPress’e taşıdığım blogumda geçen hafta paylaştıklarımı aşağıda bulabilirsiniz:

Facebook’u Yazdırmaya Kalkarsanız… +INFOGRAFIK+

İş Bulmada Sosyal Medya Etkisi +INFOGRAFIK+

Mojiva 1 Milyar Mobil Cihaza Girdi

DEV Sayı ve Verilerle LibreOffice +INFOGRAFIK+