Müzik üzerine yayın yapan radyo ve TV’lerde en iyilerin sıralandığı listeler vardır: “En iyi 10, top 20, hot chart, vb.” Bir de adı sıkça duyulmayan bir liste çesidi vardır ki “En iyi çıkış” diye bilinir daha çok. Bomba etkisi yaratan, listelere en üst sıralardan giren, kolay kolay dillerden düşmeyen şarkılar, eserler… Bunu internet dünyasında girişimler bazında uyarlayacak olursak “Top 10″unumuz an itibarı ile genelde şöyle sıralanacaktır: Facebook, Twitter, Google, Baidu, LinkedIn, …

Ama “en iyi çıkış”ta dikkat çeken iki girişim var -en azından benim için: Blogumuzda da öve öve bitirilmeyen -ve gerçekten de bunu hak eden- Pinterest ve “blog”lamaya farklı bir yaklaşım getiren Tumblr. Tumblr ve ona hayat veren David Karp, Wired dergisinin Mart 2012 Britanya sürümünde de kapak konusu oldu. “Tumbling on Success – Başarıya Tumble’lamak” başlığıyla yayınlanan yazıdan dikkate değer bulduklarımı aktarıyorum:

– 1986’da dünyaya gelen David Karp, 11 yaşında web programlamayı öğrenerek web dünyasına adım attı. 2006’da kendi düşüncelerini paylaşmak üzere kendi blogunu açmaya karar verdi. WordPress, MovableType ve hatta Blogger’la denemeler yaptı. Ancak aradığını bulamadı.

– O sıralarda kurucusu olduğu ve şirketlere kurumsal web çözümleri sunan Davidville şirketinde çalışan Karp, iş arkadaşı Marco Arment ile blog yazılımı geliştirmeye başladı. -Arment daha sonra Instapaper’ı kurdu.- 2006’nın sonlarına doğru Tumblr adını verdikleri projeyi kapalı beta sürümü halinde yayınlandı. 2007’de genel kullanıma açıldıktan sonra, iki hafta 75 bin kullanıcı Tumblr’a kaydoldu.

– Mart 2007 itibarı ile Tumblr’da saatte ortalama 10 bin yazı yayınlanmaya başladı. Sitenin maliyeti artıp 5000 $’a varınca Karp ve Arment, yatırımcılarla görüşmeye başladı. İlk olarak Tumblr’ın %25’i Spark Capital ve Union Square Ventures’a satıldı.

– 2007’de internet dünyasına “merhaba” diyen Tumblr, ilk yıllarında daha çok görsel paylaşımı için kullanıldı. Paylaşılan bu görsellerde cinsel içerikli olanlarının belirgin bir ağrlığı mevcuttu. Son yıllarda Wall Street protestocuları, We Are 99% destekçileri tarafından etkin biçimde kullanıldı. Kasım 2012’deki başkanlık seçimlerine hazırlanan 44. ABD Başkanı Barack Obama, seçim çalışmaları kapsamında Tumblr üzerinden de destekçilerine seslendi.

– 2010’da Tumblr’daki blogların aylık toplam görüntülenme sayısı 2 milyara ulaştı. Günümüzde bu sayının 14 milyara dayandığı belirtiliyor. Bu sayının Wikipedia ve Twitter’ın görüntülenme sayılarından da fazla olduğu aktarılıyor. Ayrıca Nielsen’e göre Britanya’da en çok kullanılan 2. sosyal medya ve blog aracı.

– Tumblr’da yaklaşık 36 milyon kullanıcı günde ortalama 45 milyon blog yazısı yayınlanıyor. Paylaşılan bu yazılar ortalama 9 farklı blogda daha yer alıyor. -yani başka blogçularca alıntılanıyor- NOT: An itibarı ile Tumblr’ın kullanıcı sayısı 47 milyonu geçti. Yazıyı hazırladığım esnada gün içerisinde 63.5 milyon blog yazısı yayınlanmış.

from Wired

Grafikte de görüldüğü üzere; özellikle 2010 ve 2011 yıllarında büyük sıçrama gösteren Tumblr; ilerleyen yıllarda WordPress ve Blogger gibi dişli rakiplerine rağmen blogçuların netteki sesi olmaya etkin bir biçimde devam edeceğe benziyor. Burada kısmen paylaştığım söz konusu yazıyı buradan okuyabilir ya da -benim yapıtğım gibi- 18.50 TL’nize kıyıp Wired’ın Mart 2012 sayısını edinebilirsiniz.