Dün gerçekleştirilen Webrazzi Dijital‘in ilk konuşmacısı Nokta CEO’su Tümay Asena’ydı. Tümay Asena bence dünkü entkinliğin en can alıcı, en çok önem verilmesi gereken cümlesini söyleyen kişiydi. İnternet reklamcılığının Veri Madenciliğine doğru gittiğinden bahsetti.

Peki nedir bu veri madenciliği? Kısa bir tanımla büyük data setlerinden amaca uygun şekilde en uygun dataları derlemek. Fakat bunu bir algoritmaya bağlı olarak, yani bir mantık çerçevesinde yapıp gerektiği zaman başka amaçlar içinde tekrarlanabilir hale getirmek.

İnternet Reklamcılığı ve Veri Madenciliği

Dünyada olduğu gibi online reklam harcamaları Türkiye’de de artıyor. Harcamalar arttıkça reklamlardan almaya çalıştığımız verim de artıyor. İşte veri madenciliği de bu noktada devreye giriyor. Örneğin aylık sabit bir reklam bütçeniz var. Bu bütçe ile sitenizde sattığınız ürünlere müşteri çekmeye çalışıyorsunuz. Ama sattığınız ürünlerin müşterilerinin davranışlarını, beklentilerini, internet üzerinde nerelerde dolaştıklarını bilmiyorsunuz. Ya da hepsinin yer aldığını düşündüğünüz, örneğin bir haber sitesine, tek tip reklamlar yerleştiriyorsunuz.  Yani sizin şu an müşterilerinizle aranızdaki durum aynen şu şekilde:

Reklamlarınızda bahsettiğiniz ürün ya da servislerin doğru kullanıcıya ulaşıp ulaşmadığı konusunda bir fikriniz yok. Şimdi veri madenciliğini devreye alalım:

Ürünlerimin potansiyel müşterilerini tanıyor muyum?: Sattığınız ürünleri kim satın alır? Kimin o ürünlere ihtiyacı var? Ulaştığınız insanları doğru seçtiğinizden emin misiniz?

Bu potansiyel müşterileri nerede bulurum?: Her ürününüzün potansiyel kitlesi kendi aralarında farklılıklar gösterecektir. Peki bu kişilerin online davranışları aynı mı? Örneğin hepsi aynı siteden mi haber okuyor? Ya da hepsi haber okuyor mu?

Ulaştığım bu müşterilerin gelecekteki ihtiyaçları ne olacak?: Veri madenciliğinin klasik ¨Reklamlarınız doğru kişiye ulaşıyor mu?¨ cümlesinden farkı gelecek öngörüsüne göre de analiz yapmaktır. Bugün online davranışlarını analiz edip ulaştığınız doğru kitlelerin gelecekteki online davranışlarını nasıl tahmin edeceksiniz? Çünkü siz 2 yıl sonra da ürün satmayı, fakat farklı ürünler satmayı planlıyorsunuz. Bugün ulaştığınız kitlenin davranışları, trendlerle beraber nasıl evrilecek?

Bu tip soruları dikkate alarak, elinizde olan ya da yeni ulaştığınız kullanıcı tabanına daha kişiselleştirilmiş reklam stratejileri uyguladığınızda tablo aşağıdaki gibi olacaktır.

Data Mining kavramının reklamcılıkta ve pazarlamada nasıl kullanıldığı ya da kullanılması gerektiği konularında aşağıdaki makaleler işinize yarayabilir:

Data Mining: Rethinking Advertising From The Online Publisher’s Viewpoint

Data Mining Techniques: For Marketing, Sales, and Customer Relationship Management