Müşteriler, şüphesiz iş dünyası için kilit öneme sahiptir: Sizi vezir de edebilir, tabii rezil de. İş dünyasındaki başarınız büyük ölçüde müşterilerle ilişklerinize bağlıdır. Ne kadar geniş ve iyi anlaştığınız, ayağı alışmış müşterileriniz varsa; iş dünyasında o kadar iyisiniz demektir. Tabii bu iyi çevreyi edinmek -ve mevcut çevreyi korumak- her zaman kolay olmayabiliyor. SP News’ten Terri Seymour’un paylaştığı yazıda bu süreci kolaylaştırabilecek 10 öneri sunmuş:

#1. Hep Saygılı Olun: Müşterilerinize iyi yaklaşın, onları incitecek davranışlardan kaçının. Güler yüzlü davranmaya özen gösterin. Ayrıca sizinle aynı kulvarda varlık gösteren diğer şirketleri/kişileri müşterilerinize kötüleyecek söz ve davranışlardan uzak durun; bu davranışın etik olmamamasının yanı sıra, çaresizliğinizin de göstergesi de olabilir. -ki müşterilerinizin bunu anlaması zor olmaz- Rakiplerinize de saygı gösterin: “Ezeli rekabet, ebedi dostluk!”

#2. Müşterilerinize Dikkat Kesilin: Onların ihtiyaçlarına kulak verin. İşinizle ilgili onları bilgilendirin ve anlaşılmayan kısımları aydınlatın. Onlardan sıkılmış ya da bıkmışsınız gibi davranmamaya dikkat edin.

#3. İyi İlişkiler Kurun: – Onları zamanla, yavaş yavaş tanıyın, onlara kişisel davranmaktan kaçınmayın. Ürün veya hizmetleriniz ile ilgili kampanyaları/indirimleri -mümkünse el yazısı broşür/notlarla- paylaşın. Müşterileri, onları bildiğinizi hissetirmeniz takdirde onların size güvenlerinin arttığını göreceksiniz.

#4. İhtiyaçlarını Karşılayın: Onlara iş ile ilgili sizden istediklerini, beklediklerini verin. Onlara ayrıca iş ile ilgili seçenekleri, bilgileri, kontrolü, vb. vermeyi de ihmal etmeyin. Onları baskı altında hissettirmemeye özen gösterin.

#5. Satış Sonrası…: Müşterilerinizle satış sonrasında da iletişim halinde bulunun. İlgili ürün/hizmetlerle ilgili desteklerde bulunmaya devam edin. Onların satış bittikten sonra da müşteriniz olarak kalmaya devam edeceğini aklınızdan çıkarmayın.

#6. Müşterinizin Değerini Bilin: Onlara değer verin, verdiğiniz değeri onlara da hissettirin: Onlara özel indirimler yapın, doğum günlerini kutlayan mesajlar atın.

#7. Güvenilir ve Uyumlu Olun: Müşterilerinize verdiğiniz sözleri tutun, sözünüze sadık kalın. Onları yarı yolda bırakmayı aklınızdan geçirmeyin. Onlara güvenilir ve uyumlu olduğunuzu hissettirin.

#8. İletişimi Koparmayın: Müşterilerinizle hep temas halinde olun; mümkünse 7/24! Size ulaşmak istediklerinde karşısında hazır olmaya çalışın. Gelişen internet ve bilgi teknolojilerle bunu yapmak hiç de zor değil.

#9. Rekabetçi Olun: İlk maddede de dediğimiz üzere “Ezeli rekabet, ebedi dostluk!” çerçevesinde dostluk kadar rekabet kısmına da ağırlık verin. Rakibinizle dost olsanız da; iş dünyası sahasında bulduğunuz gol pozisyonlarını iyi değerlendirin ve golleri atın! Ve sonra golünüzü seyircilerinizle -yani müşterilerinizle- kutlayın. Rakiplerinizi maç öncesi ve sonrası iyi analiz edin. Teknik-taktiklerinizi onlara göre ayarlayın.

10. Ekstralar: Fırsat buldukça ekstralar yapın: İndirimler, fırsatlar, vb.

Yazıyı bitirirken; blogumda kaleme aldığım Çin Usulü Pinterest(ler) yazısını okumanızı tavsiye ederim:)