Son 1 yıldır şu cümle ağızlara pelesenk olmuş durumda: ¨Gelecek mobilde!¨ Son 6 aydır ise mobil platformlarda bunun yansımalarını çok rahat görüyoruz.

Eski değil, henüz bu hafta gelen bir habere göz atalım; Etohum’dan 14 yatırım birden!

Etohumda gerçekleşen bu 14 yatırımın 5 tanesi mobil platformlarla alakalı. Yani yatırım yapılan toplam girişim sayısının %35’i!

Yakın zamanda yine ismini duyacağımız Appfin de mobil platformlar üzerine geliştirilen bir proje. (Bu projeden detaylıca bahsedeceğim.) Alışık olduğumuz online (sosyal) deneyimi cebimize taşıma üzerine kurulu bir proje.

Hal böyleyken, mobil platformlar üzerine yapılan yatırımlar da eş zamanlı olarak artıyor. Peki mobilin bu güçlü yükselişi hangi alanlarda fırsat yaratıyor?

Reklam: Mobil dünyanın şüphesiz yarattığı en önemli alan reklam. Şu anda tüm online reklamcılıkla uzaktan yakından ilgilenen şirketler (network, ajans, medya evi vs.) Mobil alanda ne yapabiliriz, henüz ortaya çıkan bu pastadan nasıl pay alırız diye düşünüyorlar. Tabii bu arada madvertise, admob, welovemobile, fetchmobile gibi şirketler pastayı paylaşmaya başladılar.

Yazılım: Mobil ekosistem, en büyük fırsatı yazılımcılara sağladı aslında. Çünkü daha hızlı şekilde yazılım (çoğunlukla oyun) fikirlerini milyonlara ulaştırma şansı verdi. Bunun sebebi mobilde viral etkinin webdekinden katbekat daha fazla olması. Fakat halihazırda web platformlarında yaşanan kalifiye yazılımcı eksikliği mobilde de yaşanıyor. Bu konuda Kültür Üniversitesi’nin hazırladığı iPhone & iPad Uygulama Geliştirme Eğitimi var, ilgilenenlere faydalı olabilir.

İçerik: Daha önce web’de içeriğin öneminden pek çok yazıda bahsetmiştim. Mobilde bu bildiğimiz içerik konusu, webdekinden çok daha önemli. Çünkü mobil platformlarda birim konu için daha az zaman harcamak zorundayız. Bu da mobildeki içeriklerin daha kaliteli ve özgün olmasını gerektiriyor. Noktamedya Türkiye’de bu alanı iyi kullanan şirketlerden. Geliştirdiği mobil uygulamalar ile şu anda mobildeki içerik ihtiyacını karşılayıp aynı zamanda reklam pastasından da pay almayı başarıyor.

Habercilik: Mobil ekosistemin ticari olmayan en büyük katkısı nedir diye sorulduğunda ¨Habercilik¨ cevabını veririm. Çünkü bu mecra artık haberciliği değiştirmeye başladı. Özellikle Twitter’ın da yardımı ile irili ufaklı tüm haber-medyaları mobil üzerine düşünmek ve geliştirmek zorundalar. Asıl önemlisi ise artık her bireyin bir haberci olarak nitelendirilebilmesi.

Alışveriş: Mobil alışveriş demeyeceğim 🙂 Bunu zaten hepimiz biliyoruz. Bence bu mobilin getirdiği bir yenilik değil, sadece alışverişte POS’un (Point of Sale) değişmesi. Çünkü asıl gelen yenilik lokasyon. Geçtiğimiz hafta acil ihtiyacım olan tektsil ürününü almak için telefonumu çıkartıp yakınımda hangi mağazalar olduğuna baktım, en yakındakine girdim ve satın aldım. Bu, işin en yalın hali. Halihazırda Foursquare markalar için elinden geleni yapıyor. Ama daha önemlisi markanın bunu nasıl değerlendirileceği.

Bunların dışında mobilin yarattığı ekosistemin içinde kendine yer bulan fırsat alanları neler sizce?