Semantik Web. Bir çoğumuz bu terime yabancı değil aslında. Uzun zaman önce Google ile hayatımıza giren “bunu mu demek istediniz?” algısı semantik web’in daha iyi anlaşılması için atılmış önemli adımlardan birisi oldu. Gelişen teknolojiler ve artan ihtiyaçlarla birlikte arama motorlarından da daha fazlasını bekler olduk. Sorduğumuz sorunun net cevabını, aradığımız bilginin önemli kısımlarını, ulaşmak istediğimiz mekanla ilgili bizim işimize yarayacak bilgileri… İşte bu noktada Semantik Web ihtiyaçları çözecek önemli bir rol üstlendi.

Google, uzun süredir interneti daha faydalı hale getirmek için bir dizi çalışmalar yaptı ve halen yapıyor. İstediği bilgiye ulaşmak için yazdığı kelimeyle/kelimelerle karşısına onlarca site çıkaran “bunlar senin işine yaracaktır” bakış açısından yavaş yavaş uzaklaşıp, “istediğin şey bu” modeli üzerinde çalışmalarını yoğunlaştırmış görünüyor.

Hali hazırda kurulduğu günden bu yana “insanlar bir arama motorundan neler ister?” sorusunun cevapları üzerinde yoğunlaştığı Wolfram Alpha Semantik Web için önemli adımlar atıyor. Merak edip Google’da kaç kişi çalışıyor diye arattığınızda site geçmiş yılların datasıyla birlikte grafiksel bir arayüz ile size cevap veriyor. Olayın özüne indiğimizde ise yapmış olduğumuz aramayla ilgili bizim için faydalı olacak bir çok bilgiye kolayca ulaştığımızı görüyoruz. İşte semantik web budur. İhtiyaçlarımızı analiz edip, bize sonuç odaklı çözümler sunmasıdır.

Peki, Semantik Web SEO’yu nasıl etkileyecek?

SEO bildiğiniz üzere karmaşık ve birbirini tamamlayan onlarca işlemden oluşuyor. Semantik Web ile birlikte SEO çalışmalarının önemi daha fazla hissedilecektir. Sitelerde var olan datanın (içerik, görsel, video vb) arama motorları tarafından Semantik Web için daha sağlıklı kullanılabilmesi adına daha fazla işaretlemelere ihtiyaç duyacağız. HTML 5, rich snippets, RDF, SKOS, SPARQL, Notation3, N-Triples, Turtle, OWL terimlerini yakın zamanda daha sık duyacağımıza eminim. Bu işaretleme etiket ve elementleri, var olan datayı daha kullanışlı ve anlamlı hale getirerek son kullanıcının faydalanabilirliğini maksimuma çıkaracaktır.

Şuan arama motorları için özellikle Google’ın algoritmalarında önemli bir yeri olan link building çalışmalarının Semantic Web ile birlikte etkisinin giderek azalacağını, siteler arasında önem, fayda, kalite gibi sıralama etkenlerinin anlamlandırılmış data ile daha dinamik bir yapıda ilerleyeceğini düşünüyorum.

Sonuç olarak

Bizi daha iyi anlayan, istediklerimizi doğru ve hızlı bir şekilde bize sunan bir web artık çok uzakta değil. Değişimi iyi analiz edip, SEO çalışmalarında da bu bakış açısıyla ilerlemek yerinde bir davranış olacaktır.