İyiler hep kaybeder!

İnanır mısınız bu deyişe? Kazanan hep kötüler midir? Her zaman bu sorulara tüm iyi niyetimizle hayır dedik. Ama size kötü bir haberim var; analizler yukarıdaki deyişi doğruluyor.

Notre Dame Üniversitesi’nden Timothy Judge, Cornell Üniversitesi’nden Beth Livingston ve Western Ontario Üniversitesi’nden Charlice Hurst, yaptıkları analizler sonucunda ¨geçimlilik¨ ile ¨gelir¨ arasındaki ilişkiyi bulmaya çalışmışlar. Onbinlerce datadan yapılan ve uzun zaman yayılan 4 farklı anket sonucunda ortaya çıkan verileri incelemişler. İşin kötüsü, ortaya çok ciddi bir ilişki çıkmış.

Kadınlar ekeklerden daha az kazanıyor: Bilmediğimiz bir şey değil. Kadınlar erkeklere göre %14 daha az kazanıyormuş. En azından teyid edilmiş oldu bu konu da.

Geçinmesi kolay insanlar, geçinmesi zor olanlara göre daha az kazanıyor: Özellikle genç çalışanlarla yapılan bir araştırmada geçinmesi kolay erkekler, nispeten ¨zor¨ erkeklere göre yılda 6958 $ daha az kazanıyorlar. Ardından yapılan ve daha geniş bir yaş aralığını ele alan araştırmada ise ¨iyi olmanın¨ maliyeti yıllık 10326 $’a kadar çıkıyor.

Kadınların da ¨zor¨u makbul: Geçinmesi zor olan kadınlar, erkeklerde olduğu gibi ¨iyi¨ hemcinslerine göre yılda 1.100$ daha fazla kazanıyor. Eğer ¨geçinebilme eşiği¨ biraz daha zorlaşırsa bu fark 3213$’a kadar çıkıyor yılda.

Peki ¨iyi¨ olmak neden kötüdür?

Yukarıdaki sonuçlara varan araştırmacılar geçinmesi daha kolay olan insanların gerekli zamanlarda pazarlık yapamadığından ve bir şeyleri diretemediklerinden dolayı daha az kazandıklarını düşünüyorlar.

Geçinmesi zor olan insanların ise daha ¨yetkin¨ göründüklerinden bahsediliyor. Şimdi bir düşünelim, etrafımıza bakalım; konularında gerçekten yetkin görünen bazı insanlar biraz geçinmesi zor, aksi insanlar değiller mi?

Bir kişinin iş yerinde öfkesini açığa çıkarmanın faydalı bir şey olduğunu söylesem, ne düşünürsünüz? Yine aynı araştırmacıların düşüncesine göre agresifliğini rahatça dile getiren insanların iş başvurularında daha yüksek maaşlar ve daha iyi pozisyonlar için değerlendirildiğini düşünüyorlar.

Peki bu iş, dolarla ölçülecek kadar basit mi?

Bu soru aslında tuzak bir soru. Hayır deyip geçebiliriz. Diğer yandan hem kendimize itiraf edemediğimiz şeyler hem de araştırma sonuçları aslında bizi başka bir cevaba itiyor. Sonra da asıl vurucu soru: yılda 3000 – 5000 $ kazanmak için işyerinde daha aksi ve huysuz olur musunuz?

Hep sosyal medya, mobil, dijital pazarlama deyip duruyoruz. Ara sıra da böyle nüanslar üzerine kafa yormak yararlı diye düşünüyorum.