Facebook; sadece bir sosyal ağ mı? Yoksa boşanmaların 5’te 1’inde etkili olan, her 6 çiftten birinin birbirini bulduğu, organ naklini dahi geçmişimizdeki bir dönüm noktası olarak lanse ettiğimiz bir dünya mı? Yıllar önce SecondLife ortalığı kasıp kavururken şu soruyu soruyorduk belki: Internet üzerinde başlı başına bir hayat yaşıyorsun; alışveriş yapıyorsun, mağaza açıyorsun, flört ediyorsun… Bundan daha iyi ne olabilir ki?

Söyleyelim: Bundan daha iyisi, bu yaptıklarımızın sanal değil, gerçek olması; yani Facebook.

Buraya nasıl geldik? Bir üniversite öğrencisinin 6 yıl önce yurt odasındaki bir fikri, dedemizin evine bile nasıl girebildi? Sean Parker’ın ünlü cümlesini hatırlarsınız, The Social Network filmi ile hepimizin aklına kazındı: A Million Dollars Isn’t Cool. You Know What’s Cool? A Billion Dollars. Bu cümleye bir ekleme yapmanın vakti geldi: You know what’s even cooler than a billion dollars? A hundred billion dollars!

Daha önce yine Facebook ile ilgili yazdığım bir yazıda Mark Zuckerberg’in hissedarlara attığı bir epostada şöyle bir cümle vardı:

Simply put: we don’t build services to make money; we make money to build better services.

Facebook’un, daha doğrusu Zuckerberg’in bu mentalitesi gerçekten samimi mi? Yoksa Facebook’u hayatımızda, sadece iyi bir hizmet sağlayan bir websitesi dışında bir şeymiş gibi konumlandırmamızı sağlayan bir strateji mi? En nihayetinde Facebook da bir şirket ve şirketlerin asıl amacı da sürdürülebilir bir şekilde karlılığı artırmak. Ama bazı haberler, Facebook’un sıradan bir şirket olmadığını da gösteriyor. Mesela organ bağışını Facebook Zaman Tünelinde işaretleyebilmeniz gibi.

Özellikle son yıllarda pazarlama konferanslarında hep şunları duyuyoruz; insanların kalbine dokunmak, duygusal pazarlama, authentic marketing… Bence Facebook’un bu kadar hayatımızın içine girebilmesinin altında yatan da işte bu; duygulara dokunabilmesi. Üzüntümüzü, sevincimizi ya da kısacası hemen hemen tüm duygularımızı yaşayabileceğimiz & paylaşabileceğimiz bir platform sağlaması.

Yarattığı ürün&servis için örnek alınabilmesi bir yana, Facebook’un asıl örnek alınması gereken özelliği işte bu.