Çok merak ediyorum sevgili dostlar acaba siz de benim gibi her Allah’ın günü Marissa Mayer’le ilgili yeni bir internet haberi alıyor musunuz? Eğer Socialbakers, Mashable, Wired, Busines Insider gibi kaynakları takip ediyorsanız almamanız mümkün değil.

Bilmeyenler için belirtiyim kendisi Yahoo’nun yeni CEO’su. Eskiden Google’da çalışıyordu, gmail, google maps ve diğer bir kaç muhteşem ürünün yaratım ve gelişim süreçlerinde kilit roller almış önemli bir kişilik. Doğal olarak Google’dan Yahoo’ya geçişi de her yerde haber  oldu. Zira sanırım insanların sürekli internetten bahsetmesinin iki temel sebebi var. Birincisi her gün olmasa da her hafta yeni bir ürünün piyasaya çıkması ikincisi bazı insanların internet üzerinden çok para kazanıyor olması. Zaten Marissa Mayer’in toplamda alacağı 100 milyon dolarlık maaş çekinin biz sıradan insanların çenesini bu derece yorması başka şekilde açıklanamaz. Türk basını henüz  terör haberleri, futbol, kalitesiz magazin üçgenini kıramadığından olsa gerek bu konuya yeterince eğilemedi. Yoksa eminim sarışın renkli gözlü bir kadının bu kadar çok para kazanacak olması bizim ülkemizde de yaza damgasını vururdu. ‘’Marissa bu parayla 6 Felipe Melo, 7 Sow, 5 Quaresma alıyor.” “Marissa milyoner ama teyze kızı hala Wall-Mart’ta kasiyer.’’ türünden eşsiz habercilik örnekleri bizim basınımızda da bol bol yer alırdı. 

Dünya basınında yer alan ve teknoloji gündemini domine eden ‘’Marissa 100 milyon eder mi? Google neden bu teklifi görüp 2 pot artırmadı? Yahoo’da bu kadar nakit var mıymış?’’ türünden transfer gündemiyle ilgili haberler biter bitmez internet haber servislerimizi yeni konular işgal etmeye başladı. ‘’Marissa 5 adımda Yahoo’yu kara geçirecek. Marissa 2 ay süre istedi. Marissa CMO’yu kovdu. Marissa bedava yemek olayını kaldırdı. Marissa CFO’yu da kovdu (Yeni CFO’ya 18 Milyon verdi). Marissa yeni stratejisini açıkladı.’’Gün geçmiyor ki linkedin newsfeed’imde (newsfeed kelimesini öldürüp yerine haber besler desek yada haber kaynağımsı götürgeç desek çok keyifli bir paylaşım olmaz mı?) Marissa’nın Yahoo günleriyle ilgili yeni haberler alıyorum. Öte yandan 2001’den beri (hatta arama motoru olarak 99’dan beri)  yahoo kullanan biri olaraktan, ben haber değil sonuç bekliyorum arkadaşım.

Evet yahoo kullanıcısıyım eminim bunu duyunca bazılarınızın tüyleri diken diken oldu. Sizi rahatlatıyım yahoo kullanıcısıyım ama severi değilim. Garanticiliği ve yedekçiliği elden bırakmayan karakterim yüzünden vaktiyle hotmail hesabıma alternatif olarak bir de yahoo hesabı edindim. İyi de etmişim zira her Türk genci gibi benim de hotmailim hacklendi msnim uçtu göçtü vs. Hotmaili tarihe gömüp gmail’e geçtiğim günlerde yine yahoo’mu kapatmadım onu bir nevi reklam, register ve newsletter hesabı olarak kullanmaya devam ettim.

Hiç unutmam yahoo en baştan beri hep iyi kalpli ve sevilen bir çocuk olmak istedi. Amerika’da sizi köyünüze kadar customize edip size özel  landing page’ler (iniş pistli oturgaç) mi hazırlamadı? Yok efendim sayfanın onda sekizini size bırakıp oraya ister astroloji haberi, ister nasdaq endeksi, ister küçükler beyzbol ligi sonuçları gelsin diye auto publish özellikleri mi eklemedi? Ama siz ne yaptınız? Sevmediniz bir türlü çocuğu. Gittiniz msn’e, google’a sonra orkut’a, facebook’a, mynet’e bir  türlü şu yahoo’ya gülücük vermediniz. Olmuyor işte bazen olmuyor yine de 2001 .com (dotcom) krizinden batmadan çıkması büyük mucizeydi. Bu arada yeni nesil okurlar internetin hep iyi günlerini gördüğü için bir başka yazımda 2001 .com krizini de irdelemeyi düşünüyorum.(O krizin Türkiye uzantısı olan artçı dönemde Veezy go’da ixir’de kaç milyon dolar battı bir öğrenin de ondan sonra ‘’baba ben internetçi olucam okula gitmeme gerek yok’’ diye atarlanırsınız.)

Neyse gelelim beni bu yazıyı yazmak zorunda bırakan, kanı beynime sıçratan son habere. Business Insider adı üstünde sizin benim bilmediğimiz şeyleri içeriden kaynaklar edinerek bize ileten bir haber sağlayıcı. İngilizce seviyesi beni sıkacak derecede; anglo saxon – silicon technic – wall street analytic olmadığından orada yayınlanan ve ilgimi çeken her haberi okumaya çalışıyorum. Marissa’nın son icraatlarını da orada okuma fırsatı buldum.

Haberin Türkçesi webrazzide yayınlandı, gördüğüm kadarıyla güzel bir çevirisi var, detayları merak edenler oradan okuyabilir. Beni sinirlendiren kısımsa özeti. Yani aslında hiçbirşeyden bahsetmemesi. Business Insider’da çıkan ‘’İşte Marissa’nın Yahoo’yu kurtarma planı’’ başlıklı yazıda özet olarak hiçbirşeyden bahsedilmiyor. Ve fakat 100 bin kişi okumuş, 1000 kişi inshare etmiş, 700 kişi face’den paylaşmış. Noluyor arkadaş sonuna kadar okudunuz da mı aksiyona geçtiniz? Yoksa ben internetle pek ilgiliyim mesajı vermek için mi her türlü engage fırsatından faydalanıyorsunuz?

Marissa’nın Yahoo’yu kurtaracak muhteşem planı ne biliyor musunuz? Odaklanma! Evet çok müthiş bir buluş. Mobile ve kişiselleştirmeye yatırım. Mobil eminim daha önce kimsenin aklına gelmemiştir kişiselleştirme de  zaten yahoo’yu kesin kurtarır. Koskoca yazıda haber değeri taşıyan tek bir cümle var ki o da aslında orijinal bir fikir değil ama yine de sektöre hareket getirecek bir mevzu. Marissa’nın acqu-hire diye adlandırdığı şirket  alımları. Bu mantıklı, zira mobilde uzmanlaşmış kadroları olan şirketleri karlılıkları için değil içindeki insan gücünü ve know-how’ı edinmek için satın alacaklar. Saygı duyuyorum bu tür vizyoner hareketlere.

Bunun dışında bütün haberler zırva, yok kullanıcıya özel reklam gelecekmiş de çözüm ortaklarıyla daha yakın olacaklarmış da, iyi yaptıkları şeyi yapmaya devam edeceklermiş (neymiş o flicker mı?) çalışanlar için 4C temelinde yeni bir vizyon getireceklermiş. 4C’nin ilk ikisi bizim Anadolu Kaplanları’nın web sitelerindeki değerlerimiz bölümünde de yer aldığından yazmaya gerek duymuyorum. Son ikisi konusunda webrazzi ve ben farklı şeyler algılamışız ben ölçümleme ve para olarak algıladım onlar düzenleme ve dengeleme olarak belirtmişler. Hangisi olursa olsun orijinal bir şey yok. Marissa Mayer büyüsü yok. Yenilik yok, inovasyon yok.

Yahoo hissedarları haber değil aksiyon bekliyorlar bence. Daha çok mu erken? Dünyanın en hızlı milyarder olunan sektöründe kimsenin beklemeye vakti olduğunu sanmıyorum.

Haftaya webrazzi summit’te olmayı umuyorum, gelemeyenler için ilginç olan herşeyi tweetlemeyi ve genel durumu gelecek yazımda özetlemeyi planlıyorum.

Best

Erol

Not: İlk iki yazımın ardından bir edebiyat öğretmeninden tehdit telefonları aldım. Bilimum imla yanlışı, ingilizce kelime (o dili küçük harfle yazarak aslında hayranlık beslemediğimi gösterdim) ve küçük harfle yazılan marka ismi için özür dilerim. Terzi kendi söküğünü dikemiyor işte.

Not2: Sırf Marissa’nın güzel fotoğrafı için bu yazıyı okuduysanız çok ayıp ediyorsunuz.

Not3: Yazının ana fikrini çözemeyenler varsa açıklıyım; kişilerin kurumların önüne geçmesine gıcık oluyorum. Orada çalışan binlerce kişinin emeğine saygı gösterilmeden tek bir kişinin hareketleri gereksiz büyütülüyor.