Bir-iki hafta önce Facebook’taki yeni reklam modellerinden bahsetmiştim. Custom Audiences ile başlamıştık bu seriye. 3 yeni reklam modelinin (Custom Audiences, Facebook Exchange, Sponsored Results) beni en fazla heyecanlandıranı Custom Audiences olduğu için ilk olarak ondan bahsettim. Yazıyı yayınladıktan sonra pek çok B2B şirketten tanıdıklarım soru bombardımanına tuttu. Hatta birkaç tanesiyle Custom Audiences üzerine denemeler de yaptık. İlk izlenimlerim, bu modelin Retention Rate’i artırdığını söyleyebilirim.

Şimdi geçelim Facebook Exchange’e (FBX). Aslında FBX, Facebook’un uzun süreden beri reklamcılık tarafında attığı en önemli adım. Çünkü yüksek hacimlerle çalışan parekende şirketlerin(e-ticaretten bahsediyorum tabii ki) beklediği bir model, adeta can simidi. Temel olarak FBX, Facebook üzerinde retargeting yapmanıza imkan veriyor. Retargeting reklam modeli özellikle e-ticarette satışa dönüş oranlarını ciddi derecede artıran bir model (Rocket Türkiye’ye girdiğinde bütçeyi en çok retargetinge ayırıyordu gördüğüm kadarıyla. Özellikle Zidaya.).

Facebook Exchange Nasıl Çalışıyor?

Adım adım özetlemek gerekirse:

1- Kullanıcı, Facebook Exchange hizmeti verebilen bir DSP ile çalışan bir tatil sitesine girer.

2- Yaz tatili için otel veya tur seçeneklerini araştırırken cookie, kullanıcının bilgisayarına gönderilir. (Buraya kadar hepimiz biliyoruz zaten)

3- Diyelim ki kullanıcı birkaç seçeneği inceledikten sonra kararsız kaldı ve vazgeçti. Bu durumda kullanıcı siteden çıkar.

4- Tatil sitesi, bu ve benzer kullanıcılara ulaşmak maksadıyla birlikte çalıştığı DSP’ye (ya da DSP ile bağlantılı ajansa) ulaşır. DSP, Facebook’a ulaşarak ulaşılmak istenilen bu kullanıcıların bilgilerini geçer.

5- Reklamveren(tatil sitesi), bu kullanıcılara yönelik reklam görsel-metinlerini hazırlar. Bu kullanıcılar Facebook’a girdiklerinde Facebook, daha önce DSP racılığıyla bırakılan cookieleri tanıyarak onları, DSP’den aldığı kullanıcı bilgileri ile eşleştirir.

6- Bundan sonraki adım da reklamın o kullanıcılara gösterilmesi. Ama burada da Real-Time Bidding devreye giriyor.

Bu noktada bir parantez açmamız lazım DSP’ler için. DSP (Demand-Side Platform), reklamverenlerin display reklamlarını real-time bidding ile yönetmelerini sağlayan platformlar. Şu anda Facebook Preferred Marketing Developers listesine baktığınızda, Facebook Exchange için şu şirketler listeleniyor:

Facebook’un bu çıkışı, halihazırda sahip olduğu display reklam pazarındaki pazar payını artırmasında şüphesiz çok işe yarayacak. FBX ile yapılan ilk denemelerde de dönüşüm oranlarının çok ciddi artış sağlandığı gözlenmiş. Ad Exchange’te çıkan haberden ilk sonuçlara göz atabilirsiniz ama ben bir parmak bal çalayım: Triggit‘in yaptığı testlerde FBX’teki müşteri edinimi rakamları(cost per acquisition), standart real-time bidding reklamlarının 5’te 1’i. Yakalanan dönüşüm oranları öncekilerin 2,2 katı. Ayrıca reklamların ROI’si de 4 kat artmış FBX ile. Bu rakamlar çok iddialı.

Türkiye’de de özellikle Özel Alışveriş tarafındaki büyük oyuncuların bu modeli kullanmasını bekleyebiliriz.