Facebook, dün itibariyle Graph Search adını verdiği yeni bir arama sistemini açıkladı ve kısıtlı olarak kullanıma sundu. Çok kısa bir şekilde özetleyecek olursak, Graph Search sayesinde Facebook veritabanında paylaşılmış kişisel bilgiler üzerinden daha kapsamlı ve anlamlı aramalar yapmak mümkün olacak (Bir örnek olarak, “Boğaziçi Üniversitesi’nden 2012’de mezun olmuş, Friends dizisini sevenler” şeklinde bir arama yapılabilecek). Örnekler çoğaltılabilir elbette; keza Facebook düşünülecek olduğunda elimizde neredeyse sınırsız bir veri seti bulunmakta. 

Graph Search’ün bir tehdit olarak görülebileceği websiteleri arasında LinkedIn bulunuyor elbette. Çok büyük bir kullanıcı veritabanına sahip olan Facebook’taki bu kişileri filtreleyebilmek ve doğru kişilere ulaşabilmek, Graph Search öncesinde mümkün değildi ve haliyle işe alımcıları kısıtlayan bir etkendi. Doğru yapılandırıldığında, aşağıda belirteceğim iki önemli noktaya da bağlı olarak, Facebook’u bir işe alım aracı olarak en sonunda kullanmak mümkün olabilir.

Bütün bu imkanlar, an itibariyle iki kısıtlamayla karşı karşıya.

1-) Çoklu Filtreleme

Tanıtım videolarından ve hakkında yazılan yazılardan gördüğümüz kadarıyla Graph Search, an itibariyle sadece belli sayıda ve spesifik filtrelere izin veriyor. Bir örnekle bakacak olursak, Graph Search ile “İstanbul’da yaşayan ve İngilizce bilen” insanları aratabileceksiniz. Ancak, “İstanbul’da yaşayan, İngilizce bilen, x üniversitesinden mezun olmuş, y şirketinde 3 yıldır çalışan” insanları aratabilmeniz, şu anki tanıtım videoları ve yazılarından görüldüğü kadarıyla sadece kısmen mümkün olabilecek (bu konuyla ilgili Talking Points Memo’da yayınlanmış bir ekran görüntüsü daha da açıklayıcı olabilir, aşağıda bulabilirsiniz). İşe alımcıların bildiği üzere, özellikle de spesifik pozisyonlar için aday ararken en azından 5-6 tane ve her biri spesifik kriterlerin bir arada değerlendirilmesi gerekebiliyor.

2-) Gizlilik Ayarları

İkinci kısıtlama ise, eldeki verinin ne kadar kullanılabilir, ne kadar “araştırılabilir” olacağı ile alakalı. Graph Search sadece, insanların Public olarak paylaştıkları bilgiler arasından arama yapılmasına izin verebiliyor. Dolayısıyla, arama sonuçları buzdağının sadece görünen tarafı olmakta. Pek çok insanın kişisel bilgilerini ya yazmadığı ya da herkese açık tutmadığını düşünecek olursak, alacağımız sonuç sayısı gittikçe azalacaktır.

Bu iki konuda Facebook’un politikası nasıl olacak, bunları bekleyip görmek gerekiyor. Çoklu filtreleme, Facebook içinde, kodlamalarla çözülebilecek bir şey olabilir; ancak gizlilik ayarları çok daha büyük bir tartışmayı da beraberinde getireceği için kısa sürede çözülemeyebilir. Gizlilik ayarlarının çözülemediği durumda bile, Facebook Graph Search ile, LinkedIn ya da başka kariyer sitelerinden toparlanmış aday havuzuna tek tük katkıda bulunmak mümkün olacaktır. Gizlilik ayarları kısıtlamasının ortadan kalktığı bir Graph Search, LinkedIn’den büyük miktarda pay çalabilir.