Quick Response Code dediğimde pek tanıdık gelmeyebilir fakat QR kod dersem.. Yine de beklenen ilgiyi hala görememiş olan QR kodlar aslında düşük bir bütçeyle çok etkili olan bir pazarlama aracı ve Türkiye’de hala gelişmekte olan yeni bir sektör. Türk halkı olarak her yeni çıkan modelle telefonlarımızı yenileyip akıllı telefon alsak da özelliklerini tam olarak kullanmadığımız için de hala büyüyemeyen bir sektör QR kodlar. Ülkemizde en yaygın olarak eczacılıkta ilaç kutusu üzerinde kullanılıyor fakat son zamanlarda markalar da kampanyalarına QR kodları dahil etmeye ve kullanıcıları dijitale yönlendirmeye başladılar. Düşünce gücünüz kuvvetliyse QR kodları aklınıza gelebilecek her alanda kullanmanız ve ucuz yollu kampanya üretmeniz mümkün. Ayrıca etkili bir görselle ya da metinle kullanılması durumunda merak uyandıracağı için kullanıcılara hükmetmek çok daha kolay. Comscore.com‘un dünya genelindeki araştırmasına göreyse en çok QR kod kullanan tüketiciler 18-34 yaş aralığında.

Peki QR kod kullanarak marka ile tüketici arasındaki etkileşimi nasıl arttırabiliriz, ne oranda bir kreatiflik gerekiyor? Buyrun ABD’de ilk olarak Coca Cola ile başlayan QR kod kullanımlarının en güzel örnekleri…

Avusturalya’daki Hoyts Premier Sinemaları‘nda uygulamaya başlanan QR kod kullanımında MasterCard ile işbirliği yapılmış. iPhone ya da Android telefonunuza QkR isimli application’ı yüklüyorsunuz ve sinema salonunda koltuğunuzun kolu üzerinde bulunan QR kodu telefonunuzdan okutarak istediğiniz siparişi dışarıdaki kafeteryadan isteyebiliyorsunuz. Kullanıcı deneyimini direk olarak etkileyecek, kullanıcının işini kolaylaştıran tarzda bir uygulama örneği yapmış Hoyts Premier.

Victoria’s Secret QR kodun “merak” konumlandırmasını en etkileyici şekilde kullanan markalardan. “Sexier Than Skin” kampanyasında bilboardlardaki çıplak olduğu düşünülen meleklerin vücudunda ilgi uyandıracak bölgeleri – 🙂 – QR kod ile kapatıyor. O sahnenin geri kalanını merak eden kullanıcı telefonundan QR kod kodu okutuyor ve resmin tamamında Victoria’s Secret iç çamaşırlarını görüyor. Ayrıca bu çamaşırını almak isteyenler bu kodlarla satın alma da yapabiliyor.

Heineken de en başarılı QR kod kampanyasına imza atan markalardan biri. Düzenledikleri bir festivalde katılımcılar “yemek yiyebilir miyiz?”, “tanışalım mı?” tarzı mesajlarını QR koda saklıyorlar ve stickerlara çıktılarını alıp kazaklarına yapıştırıyorlar. Bu çıktıları almalarının çok kısa bir zaman aldığını belirtmekte de yarar var. Diğer katılımcıların başka katılımcılar üzerinde bulunan QR kodları okunmasıyla Heineken hem merak, hem deneyim, hem de gençlerin dilinden konuşmayı başarmasıyla etkili bir kampanya gerçekleştirmiş oluyor.

PayPal da 2012 yılında kullanıcıların işini kolaylaştırmaya çalışarak basit bir QR kod kampanyasıyla satışlarını katlamıştı. %70 akıllı telefon kullanım oranına sahip olan Signapur’da düzenlenen hizmette firma metro duvarlarına QR kod bulunan panolar yerleştiriyor ve tüketicilerin bu QR kodları taratarak alışveriş yapmasına imkan tanıyor. Tüketiciler almak istedikleri ürünün altında bulunan QR kodları okuyup PayPalli ödeme sayfasına ulaşıyor ve bu şekilde alışverişlerini tamamlıyorlar. Siz evinize ulaşana kadar akşam yemeği için gereken alışverişi çok hızlı bir şekilde tamamlamanız etkilenilecek bir kullanım şekli değil mi?

Türkiye’den ise Marmara Forum’da düzenlenen “QR Koridor” kampanyası etkili bir örnek olarak gösterilebilir. Marmara Forum’da iki gün boyunca QR kodlarla kaplanan zeminde kullanıcılar QR kodları akıllı telefonları ile tarattılar ve fitness üyeliği, sinema bileti, mağaza indirimleri, bowling bileti tarzında yüzlerce süpriz hediyenin sahibi oldular. Katılım tamamen ücretsizdi ve QR koridorda binden fazla QR kod vardı. Bunun yanında uygulamanın tüketicilerden tek istediği Facebook ya da Twitter hesaplarıyla ya da TC kimlik numaralarıyla giriş yapmalarıydı. Kazananlar ise hediyelerini aynı gün içerisinde teslim alabildiler.

Tabiki müzik piyasası da QR kod kullanımına hiç de uzak bir sektör değil. Red Hot Chili Peppers‘ın 2011 yılında çıkardığı I’m with You albümü RHCP logosu içine yapılmış QR kodlar ile satılmıştı. Ayrıca Lady Gaga‘nın Born This Way albüm tanıtım reklamı Starbucks bardakları üzerine eklenen QR kodlarla yapılmıştı.

QR kod gelişimine devam ederken eğer içerisinde merak barındıran kampanyalar düzenlenirse küçük bütçelerle etkili yatırım yapılabileceği aşikar. Türkiye’nin de bu pazarlama sektöründe yerini alması için henüz biraz daha erken olmasına rağmen markaların tüketici davranışı etkilemesi konusunda önder olması gerektiği de bilinen bir gerçek.