E-Ticaret’in olmadığı, internet ve mail üzerinden reklam ve pazarlamanın yapılmadığı bir dünyayı biz şuan hayal ediyor olabiliriz; fakat 2000’lerde yetişen nesil bu kavramlar olmadan bir hayat hayal edemeyecekler.

E-Ticaret ile dünyanın ilk tanışması, Türkiye’de internetin kullanmaya başlanmasından yaklaşık 1 yıl sonra, 1994 yılında Amazon.com’un ilk kitap satışıyla başlamıştı. Bunun ardından aynı yıl içerisinde E-Bay’de ilk sanal müzayede düzenlenmesiyle e-ticaret kavramı bir adım daha gelişti. Gelecekte ekonominin nabzının atacağı e-ticaret, Türkiye’de ise ilkerinden birini 1998 yılında HepsiBurada.com ile yaşadı. Bu yeni tanıştığımız ticaret modeli 1998’den 2006 yılına kadar ülkemizde sert bir yükseliş gösteremedi fakat 2011 yılında Hindistan’dan sonra dünyada büyeyen ikinci ülke oldu. E-ticaret hacmi ABD’de 180 milyar dolarken Türkiye’de şuan 30 milyar TL civarında. Avrupa ülkelerinde internet kullanıcılarının %80’i aynı zamanda internetten alışveriş de yapıyor. Türkiye’de ise bu oran hala daha düşük olsa da e-ticaret sektörü AVM’leri korkutmayı başarıyor. Nisan 2013’te Dünya Gazetesi’nde çıkan habere göre 2012 yılında AVM’lerin ciro artışı %13’ken, e-ticarette ciro artışı %35,5 olmuş. 1-3 iş günü içerisinde yapılabilen teslimatlar Türkiye’deki e-ticaret sektörünün büyümesinde önemli bir paya sahip.

Yurtdışında e-ticaret sektörü önüne geçilemeceyek bir hızda büyümeye devam ediyor. Son 3 yıl içerisinde tedarik merkezleri için 14 milyar dolar harcayan Amazon.com, geçtiğimiz ay 5. tedarik merkezini Kenosha Winsconsin’de açtığını duyurmuştu.

Amazon Tedarik Merkezi

Türkiye’de her yıl 15 bin e-ticaret sitesi kuruluyor ve 2 yılın ardından sadece 100 tanesi aktif olarak kullanılıp yoluna devam edebiliyor. Bu kadar fazla e-ticaret sitesi kurulmasındaki ana etmen paket yazılımların ve paket yazılım sunan firmaların fazlalığı. Günümüzde aktif e-ticaret sitelerinin %80’i paket yazılım kullanmakta. Bir e-ticaret sitesi kurup onu ayakta tutabilmek için daha önce comTalks’ta yazdığımız yazıya buradan göz gezdirebilirsiniz.

Dünyada ve Türkiye’de durum bu şekildeyken e-ticaretin ilk somut hali olan ve yatırımlarıyla lider olma özelliğini hala koruyan Amazon.com geçtiğimiz günlerde 30 dakikada teslimat yapılabilecek bir sistem tanıttı. İsmine “Prime Air” dedikleri bu sistemin tüm Ar-Ge’lerini kendi laboratuvarlarında çalışmışlar ve bu sistemle 30 dakika içerisinde teslimat yapmayı gerçekleştirecekler. İnsansız hava taşıtlarıyla e-ticaret teknolojisinin son yıllardaki en önemli atağını gerçekleştiren Amazon.com, 2015 yılında bu sistemi hayata geçirmeyi hedefliyor.

Aşağıdaki videoyu izleyerek Amazon.com’un Prime Air tanıtımına ulaşabilirsiniz.