İnternette Reklam Rehberi 4-Strateji

İnternette Reklam Rehberi 4-Strateji

Bu bölümde ne öğreneceğim?

  1. Takip etmemiz gereken kaynaklar.
  2. Kampanyaya geliştirmeye başlamadan önce cevaplamamız gereken sorular.

Strateji askeri kökenli bir kelimedir. Bir veya birden fazla hedefe ulaşabilmek için yazılan eylem planına strateji denir. Yunan kökenli “strategia” kelimesinden türemiştir.

Dijital reklam stratejisi pek çok kişi ve kurum tarafından kullanılmakta fakat gerçekten başarılı çok az mesleki örnek ortaya çıkmaktadır. Dijital reklam stratejisi geliştirirken en temel ve belirleyici unsur öncelikle markanın ihtiyaçları sonrasında hedef kitlenin algısı ve en son kampanyaların yayın maliyetleridir.

Biz bu bölümde yalnızca doğru strateji geliştirmek için dikkat edilmesi gereken noktalara temas edeceğiz. Bütçelendirme konusu kitabın devamında karşınıza çıkacak.

Dijital dünyada bir marka için reklam stratejisi geliştirirken klasik medyada olduğundan çok daha titiz ve hatta cimri olmalısınız. Harcadığınız her kuruşun nereye gittiğini bilmeli, harcanan her kuruşun markanıza kazandırdıklarını ölçümleyebiliyor ve raporlayabiliyor olmalısınız.

internette-reklam-rehberi-strateji-comtalks

Strateji pek çok kesim tarafından kullanıldığı üzere elitist bir kavram olarak kalmamalıdır. Markanın Genel Pazarlama Planı, Bütçelendirme, Satın Alma, Kampanya Görselleri, Hedefleme ve Raporlama ile doğrudan ilişkisi vardır, ayrıca düşünülmemelidir.

Aşağıda sıralayacağımız strateji geliştirme adımları ve kullanacağımız dijital reklam enstrümanları sabit değildir. Dijital reklam dünyasında her gün yeni teknolojiler karşımıza çıkmaktadır. Bu yeni trendleri anlık takip edebilmek için comTalks (www.comtalks.com) ve Webrazzi (www.webrazzi.com) gibi Türkçe yayın yapan vizyoner haber mecralarını sürekli takip etmenizi tavsiye ediyorum.

Doğru strateji geliştirebilmek için önce aşağıdaki soruları rahat cevaplayabiliyor olmalıyız. Bu sorular bize temel veriler sağlayacak ve sonrasında eylem planımızı oluşturacağız. Kitabımızın devam eden bölümlerinde de yine bu eylem planının adımları hakkında detaylı bilgiler aktaracağız.

Markamızı iyi tanıyor muyuz?

Hiçbir kampanya yoktur ki her marka için istenen verimi sağlasın. Reklam kampanyaları markaya özel geliştirilmelidir. Strateji bölümünde bir film gibi tüm kurguyu tamamlamanız ve tüm ince detayları düşünmeniz gerekir.

Dijital reklamlardan ne bekliyoruz?

Dijital medyanın tıpkı televizyon, gazete ve radyo gibi kullanabileceğiniz bir medya ürünü olduğunu unutmayın. Diğerlerinden üstünlüğü maliyet avantajı, ölçülebilirliği ve şeffaflığıdır. Fakat diğer medya ürünlerini de kullanmanızı gerektiren kampanyalar ve hedeflerle karşılaşabilirsiniz. Dolayısıyla herhangi bir medya ürününe karşı ön-yargılı olmamanız gerekiyor.

Hedef kitlemizi iyi tanıyor muyuz?

Kalabalık bir aile olan pazarlamanın en genç kolu dijital pazarlamadır ve pazarlama ailesinin diğer bireylerinde olduğu gibi bu dijitalde de işin sosyolojik bir boyutu vardır. Her ülkede ve hatta her şehir birer renk paleti gibidir. Pazarlama yaparken düşünmeniz ve hassasiyetlerine dikkat etmeniz gereken topluluklar bulunabilir. Başarılı pazarlamacılar temel insan içgüdülerine hitap ederken sosyoloji alanında da sıkı çalışır. Dil, din ve etkin köken gibi değerlere dayalı hiç bir detayı gözden kaçırmak istemezler.

Dürüst müyüz?

Bu mesleki olmaktan çok insani bir özellik. Fakat doğru pazarlama yapabilmek ve sürdürülebilir bir başarıya sahip olmak için kesinlikle kitlenize karşı dürüst olmanız gerekiyor. Reklamcılığın efsane ismi David Ogilvy bu konuda şöyle söylüyor;

“Asla kendi ailene gösteremeyeceğin bir reklam metni yazma. Kendi eşine yalan söylemek istemezsin. O halde benimkine de söyleme.”

David Ogilvy

Bu bölümde ne öğrendik?

Strateji bölümünün temel amacı reklam kampanyası modellemeden önce mutlaka bir hedef ve plan üzere hareket etmemiz gerektiğini göstermek. Elbette küçük bütçelerle deneyler yaparak stratejimizi geliştirebiliriz ancak daha ciddi reklam kampanyaları planlarken mutlaka markamızla eşgüdüm içerisinde olan bir strateji dökümanı hazırlamalı ve süreç boyunca (yıl, sezon, veya aylar) bu dökümana sadık kalmaya dikkat etmeliyiz.

Sözünü ettiğimiz vizyon bloglarından sektörün gidişatını anlık olarak takip etmeli ve strateji dökümanını sürekli geliştirmeyi aklımızdan çıkarmamak gerekiyor. Bu bölümde Webrazzi ve comTalks gibi markaların takip edilmesi zorunlu alanlar olduğundan söz ettik.

Author

Bir internet sakini. Sırasıyla Kullanıcı Deneyimi Tasarımcısı, Proje Yöneticisi, Yönetici Asistan ve Birim Yöneticisi olarak farklı şirketlerde çalıştı. Zaman içinde tanıştığı değerli arkadaşlarını comTalks'ta toplayarak buradaki ekibin bir araya gelmesine vesile oldu. Öğrenmekten ve paylaşmaktan hep büyük keyif aldı. 2011 yılında İnternette Reklam Rehberi kitabını (www.internettereklamrehberi.com) yazdı. Beş yıl kendi şirketiyle dijital medya planlama ve iş geliştirme hizmetleri verdikten sonra Crossover'da Türkiye Genel Müdürü olarak çalışmaya başladı.

Bir Cevap Yazın

comTalks yazılarını ve gelişmelerini ilk sen duymak istiyorsan e-posta adresinle bültene üye olabilirsin. Asla spam yapmayız.
TwitterFacebookGoogle+