Bu bölümde ne öğreneceğim?

  1. Bilinen hedefleme yolları.
  2. Bütçenin hedefleme yoluyla verimli kullanılması.
  3. Hedefleme kombinasyonları hakkında fikirler.

hedeflemeKitabın “Yayın Kanalları” bölümünde şunu söyledik; “Ticari olarak reklamlara izin veren ve bir kitleye hitap eden her uygulama bir yayıncıdır.” Yayıncılar bünyelerinde farklı cinsiyet, yaş aralığı, konum, gelir seviyesi ve eğitim seviyesinden kullanıcılar barındırır. İstiklal Caddesi’nde yürürken gördüğünüz her bireyin marka olarak hedeflemek isteyeceğiniz farklı özellikleri vardır. 

Hedefleme ise farklı özellikleri sebebiyle reklamlarımızı göstereceğimiz kitleyi ayrıştırma işlemidir. Kadınbağı reklamı yaparken erkekleri hedeflemenin pek bir anlamı yoktur, çünkü satın alma tercihi %99 kadınlar tarafından yapılır. Mevcut bütçemizi yalnızca hedeflediğimiz cinsiyet ve yaş aralığına harcayarak daha net sonuçlar elde edebiliriz.

Dijital ortamda iletişim tek taraflı değildir. Hedefleme, kampanyalarınızın alacağı tepkiyi öngörebilmeniz için de gerekli bir işlemdir. Kampanyanızı spesifik bir kitle için hazırladıysanız yalnızca o kitleye reklam göstererek istediğiniz sonuçları elde edebilirsiniz.Peki dijital dünya reklamverenler olarak neleri hedeflememize imkan sağlıyor? Aslında herşeyi. Bu hedefleme olanaklarından yalnızca birini kullanabileceğiniz gibi pek çoğunu da aynı anda kullanabilirsiniz. Şöyle listeleyelim;


yas-hedeflemeYaş

Kullanıcılarının yaş bilgisine sahip olan yayıncılar (örneğin: Facebook, vKontakte) reklamverenlerine yaş kırılımlarına göre reklam gösterme seçeneği sunabilirler. Bu sayede siz kampanyanızı yayına almadan önce hedef kitlenizi belirleyip yalnızca bu yaş aralığındaki kitleye ulaşabilirsiniz.


cinsiyet-hedeflemeCinsiyet

Kullanıcı kitlelerinin cinsiyet bilgisine sahip olan yayıncılar reklamverenlerine cinsiyete göre hedefleme imkanı da sağlarlar. Yalnızca bayanları hedeflediğiniz bir kampanyada reklamlarınızı erkeklere göstermeyerek hem iritasyondan uzak durabilir hem de kısıtlı bütçenizi verimli şekilde kullanabilirsiniz.


meslek-hedeflemeMeslek

Profesyonel sosyal ağlar ve genel sosyal ağlar başta olmak üzere bazı dijital yayıncılar kullanıcı kitlesinin mesleki bilgilerine de sahip olabilirler. Bu bilgi ışığında reklamverene kampanya bazlı özel hedefleme imkanı sunabilmektedirler. Öğretmenleri hedeflediğiniz bir kampanyada reklamlarınızı yalnızca öğretmenlere göstermek kısıtlı bütçenizden optimum verimi almanızı sağlayacaktır.


dil-lisan-hedeflemeDil

Pek çok yayıncı kullanıcılarının hangi dilde işletim sistemi kullandıklarını, kendi sitelerini hangi dilde kullandıklarını ve bazıları ek olarak kullanıcının hangi dilleri konuşabildiğini bilebilirler. Örneğin; LinkedIn kullanırken hangi dilleri konuşabildiğinizi detaylı bir şekilde girersiniz. Bu da LinkedIn gibi dijital yayıncılara reklamverenleri için dil tabanlı hedefleme yapma imkanı sağlar. Böyle bir senaryoda dil kursu işletmecisi olarak İngilizceyi orta seviye bildiğini iddia eden kullanıcılara ulaşır ve orta seviye’nin yeterli olmadığını söyleyerek kursumuza davet edebilirdik.


konum-hedeflemeKonum

Akıllı telefonların hayatımıza girmesiyle oldukça popüler bir kelime haline gelen konum ve konum tabanlı hizmetler beraberinde reklamverenler için pek çok faydayı da getiriyor. Konum tabanlı hedefleme öncelikle reklam verdiğiniz yayıncının kullanıcılarından aldığı “Nerede yaşıyorsunuz?” verisine dayalı olarak sağlanmaktadır.

Fakat mobil reklamlarda daha kesin ve anlamlı sonuçlar elde edilebilmektedir. Örneğin; yalnızca şu an İstanbul / Taksim’de olan kullanıcılara reklam göstermek bu şekilde mümkündür. Taksim’de bir restaurant işletmecisi olsaydınız bu tür bir hedefleme çok işinize yarardı değil mi?


egitim-seviyesi-hedefleme

Eğitim Durumu

Bazı web siteleri kullanıcı kitlelerinden mezun oldukları okulların bilgisini de almayı başarmışlardır, bu sayede size reklamlarınızda eğitim seviyesi veya mezun olunan okul özelinde hedefleme imkanı sunabilirler. Yalnızca üniversite mezunu insanlara reklamlarınızı göstermek veya özellikle Bilgi Üniversitesi’nde okuyan öğrencilere reklamlarınızı göstermek mümkün olurdu.


evlilik-durumu.hedeflemeEvlilik Durumu

Aşağı yukarı tüm özel bilgilerimizi paylaştığımız sosyal medyada ilişki durumumuzu da paylaşıyoruz. Bu da reklamverenler için yalnızca evli, nişanlı, yalnız veya boşanmış insanlara reklam gösterme imkanı sağlıyor. Ev elektroniği satan bir e-ticaret şirketimiz olsaydı, nişanlı insanlardan daha iyi bir kitle herhalde olamazdı. Kampanyalarımızda yalnızca onları hedefleyerek doğru sonuçlar almaya çalışırdık.


arama-kriterleri-hedefleme

Arama Kriterleri

Google Adwords’le birlikte hayatımıza arama reklamcılığı girdi. Bu sayede şirket İstanbul’dan “altın yüzük” şeklinde arama yapan kitlelere reklamlarınızı gösterme taahüdünde bulunuyor. Bu da halihazırda “altın yüzük” arayarak satınalma yolundaki bariyerlerden birini aşmış bir kitleye ulaşma vaadi demek oluyor.


platform-hedeflemePlatform

Kampanyamız kullanıcı tarafından uzun süreli ilgi gerektiriyorsa mobil cihazlardan internete bağlanan kullanıcılarla etkileşime girmek ne kadar mantıklı olurdu? Bilgisayarı başında daha fazla vakti olan kullanıcılara ulaşmak böyle bir senaryoda bizim için çok daha anlamlı olurdu. Platform tabanlı hedefleme mobil, masaüstü, tablet gibi platformlarda spesifik olarak reklam kampanyası yayınlama imkanı sağlamaktadır. Az önce verdiğimiz örneğe gidecek olursak “altın yüzük” şeklinde arama yapan ve yalnızca PC’lerinden internete bağlanan kullanıcılara ulaşabilirdik.


isletim-sistemi-hedefleme

İşletim Sistemi

Bazı yayıncılar kullanıcılarının kullandıkları işletim sistemlerini de kaydedebilirler, bu sayede yalnızca Mac OS kullanan kitleye ulaşma imkanını reklamverenlerine sağlamış olurlar. Bilgisayar yazılımları satan bir e-ticaret şirketi olsaydık, Mac ve Windows platformları için iki ayrı kampanya gurubu oluşturur ve bu tür hedefleme ile daha sağlıklı sonuçlar elde edebilirdik.


ekran-cozunurlugu-hedeflemeEkran Çözünürlüğü

Bazı yayıncılar kullanıcılarının kullandıkları ekran çözünürlüklerini de kaydedebilirler. Bu sayede reklamveren kapılarını çaldığında yalnızca 1280×800 ve üzeri ekran çözünürlüklerine sahip kullanıcılara ulaşma taahüdünde bulunabilirler. Örneklendirecek olursak böyle bir senaryoda 1024×760 ve altındaki ekran çözünürlüklerine sahip kullanıcıları hedefleyerek onlara monitör satmak mantıklı bir yaklaşım olabilirdi.


ilgi-alani-hedefleme

İlgi Alanları

Başta Facebook olmak üzere pek çok sosyal network ve içerik sitesi kullanıcılarının ilgi alanları ile ilgili sağlıklı veri sahibi olduklarını iddia ederler. Bu veri yayıncıların reklamverenlerine ilgi alanına dayalı hedefleme imkanı sağlayabilmesi anlamına gelir. Bunu kullanıcının tükettiği içerik türünden veya kullanıcının kendi tanımladığı ilgi alanları üzerinden yapabilirler. Yani davranış verisi ve elle girilen içerik üzerine bu hedefleme özelliğini inşa ederler. Bu senaryoda yarış biletleri satan bir e-ticaret şirketi olarak bizler yalnızca otomobillere ilgi duyan bir kitleye ulaşabilirdik. Ya da bir sinema şirketi olarak dünyaca ünlü fenomen Batman serisinin önceki filmlerini halihazırda beğenmiş kullanıcılara serinin yeni filmini satabilirdik.


Bu bölümde ne öğrendik?

Bu bölümde internet reklamlarının sır niteliğindeki kıymetlerini inceledik. Aslında kör dövüşü yapmadığımzı ve sadece hedefimizdeki kitleye dokunmayı öğrendik.

Bu hedefleme olasılıklarından bir veya birden fazlasını kullanarak nerelere gidebileceğimizi gördük. Niş bir alanda faaliyet gösteriyorsak kitlemiz dışına reklamlarımızı göstermemeyi, bütçemizi daha sağlıklı kullanmayı ve geri dönüşlerimizi buna göre arttırmayı öğrendik.