Yazıya başlarken; Yurdumuzun doğusundaki hain saldırının yaralarını henüz sararken; Van’da dün meydana gelen 7.2’lik depremin acısını yaşamaktayız. Depremde hayatını kaybeden kardeşlerimize Yüce Allah’tan rahmet; depremi yaşayan kardeşlerimize de başsağlığı ve sabır diliyorum.


20 kadar sene evvel Tim Berners-Lee tarafından icadı ile Internet sahasına kilit oyuncu olarak giren HTML, günümüzde ise 5. versiyonu ile sadece bir işaretleme dili olmadığını gözler önüne seriyor. Halen gelştirme ve iyileştirme aşamasında olmasına rağmen HTML5, mevcut özellikleri ile harika ve kullanışlı web uygulamaları geliştirmeye müsait konuma geldi. Gerek taşınabilirliği, gerek kolay ve anlaşılır kod yapısına sahip olması, gerekse çoklu platform desteği – yani cross-browser – ile HTML5, birçok alanın vazgeçilmezi olacağa benziyor.

Enterprise Apps Today’ın yazısına göre; HTML5’in, iş zekâsı -BI- ve CRM mobil uygulamaları geliştirmede öncü konuma gelecek. HTML5’in, özellikle çoklu cihaz ve platform desteği ile, bu yönde olmazsa olmazların başını çekmesi beleniyor.

BI ve CRM uygulamalarında; HTML5 öncesine bakıldığında, uygulamaların Flash, Java ya da Silverlight kullaılarak geliştirildiği görülmekte. Spesifik ve kısıtlı cihaz desteği olan bu programlama dilleri ile uygulama geliştirmek, gerek geliştirme esnasında, gerekse son kullanıcının elinin altında problem olabilmekte. -Flash uygulamalarının iOS tabanlı cihazlarda sorun çıkartması, Silverlight’ın Microsoft tabanlı uygulamalara hitap etmesi gibi… –

Ancak bu teknolojilerin yerine HTML5’in kullanımı ile sadece mobil web tarayıcılarına ihtiyaç duyan hem içerisine dijital görsel-işitsel içerikler yerleştirilebilir, dokunmatik ve sensör duyarlı, hem de başta da bahsedildiği üzere çoklu cihaz ve platform desteği sunan uygulamalar geliştirmek mümkün. Üstüne üstlük; giderek yaygınlaşan bulut ortamı -Cloud Computing- ve gelişen mobil Internet bağlantı olankları, HTML5’in elini oldukça güçlendiren ve hiç de küçümsenmeye gelmeyecek unsurlardan sayılabilir.

Global marketing dünyasının uzmanlarından Tiemo Winterkamp; müşterilere, önemli bilgilere ulaşmayı ve işlemler gerçekleştirmeyi her cihazdan, her yerden, her zaman mümkün hale getirdiğine dikkat çekerken, bu çoklu cihaz destekli uygulamaların sadece bir kez yazıldığını da ekliyor. Ona göre Internetin süper güçleri olarak adlandırılabilecek Google, Apple ve Microsoft’tan tam destek alan HTML5, web tabanlı uygulamalarda geleceğin standardı olma yolunda hızla ilerlemekte. Ancak web tarayıcı geliştiricilerinin kendilerince önem arz eden özelliklere öncelik vermesi nedeniyle HTML5’in her tarayıcıda ayrı çalışması sorun olarak görünse de; nihai sürümünün çıkması planlanan 2014’e bu soruların çözülmesi öngörülüyor.

HTML5’in dikkate değer bir başka özelliği; farklı dijital içerikleri ve teknolojileri bir araya getirerek “client mashup” tarzı uygulamalara müsade etmesi. Örneğin bir satıcı; Google Maps veya Foursquare kullanarak satacağı ürünlerin hedef kitlesini belirleyebilir, varsa daha uygun bir çevreye yönelebilir, mümkünse kullanıcılarla Twitter, Gtalk gibi kanallarla iletişim kurabilir. Ya da -kendimden örnek vereyim:- Foursquare ile Yeditepe Üniversitesi ve çevresinde sıklıkla “check-in” yapan kişilerin, Ataşehir civarındaki gayrimenkul ve emlak kuruluşlarınca sosyal yollardan takip edilmesi gibi.

Winterkamp’a göre şu an HTML5 ile her fonksiyonun kullanımı önerilmiyor, çünkü HTML5 halen gelişim aşamasında. Bununla birlikte gelişim sürecini başarıyla tamamlayan fonksiyon var oldukça bunu da uygulamalarda yer vereceklerini de ifade ediyor Winterkamp.

Sonuç olarak; özellikle gelişim sürecinin 2014’e bitirilmesi öngörülse de, HTML5 şu anki görünümü ile bile mobil BI ve CRM uygulamaları geliştirmekte önemli roller üstlenecek, hatta bu alanın geleceğini belirleyecek gibi görünüyor.