Mashable’da yer alan bu yazıyı birkaç haftadır comTalks okurlarına sunmak istiyordum. Kısmet bu haftayaymış. Direkt çeviri olan yazı Türkiye’de e-ticaret’in geleceği ile ilgili bazı ipuçları içeriyor. Yazı Erica Swallow tarafından yazılmıştır.

Rağbet gösterilen ürünler, başkalaşan site tasarımları ve kullanılabilirlik, rekabetçi arama motoru pazarlaması, sürekli yenilik ve heyecan verici özel tatiller. Tüm bunlar başarılı bir e-ticaret şirketinin başarı yolunda kullandığı enstrumanlardan sadece bazıları.

Aynı zamanda internette satış yapan şirketler için bazı tehlikeler de mevcut bunların bazıları şöyle; kötü hizmet, sıradan ürünler, karmaşık kurumsal mesajlar ve etkisiz reklamlar.

2011’de herşeyden biraz gördük. Yıl tam da biterken yılın başarı ve başarısızlık hikayelerini derlemek için iyi bir zaman olduğunu düşündük. Bazı büyük oyuncular pazarı dominet etmeye devam ettiler ama bazıları da tahtını devretmek zorunda kaldı (öhöm, Netflix)

2011’in Kazanan ve Kaybedenlerini birlikte inceleyelim.

1. Kazanan: Amazon


Dünyanın en büyük online satıcısı olarak Amazon yıl içinde de çok iyi hamleler yapmaya devam etti. 2011 Yılında da şirketi kendi işini yaparken izlemek eğlenceliydi.

İlk ve en önemlisi Amazon yenilenmiş bir Kindle serisi çıkardı. Bunlar Kindle, Kindle Touch, Kindle Touch 3G ve Kindle Fire tabletlerdi. Kindle cihazlar yıl boyunca tüm raflardan uçmaya devam etti. Şirket iPad’in 2010 başlarındaki lansmanını geride bırakarak haftada 1 milyondan fazla Kindle cihaz sattığını duyurmuştu.

Fakat Kindle bazı eleştirilerle de karşı karşıya kaldı. Buna rağmen Kindle Fire isimli tablet hala şirketin en çok satan ürünü konumunda. Üstelik satışa sunulalı henüz sadece 3 ay oldu.

Pazarda dalgalar yaratan tek konu cihazlar değil. Kindle platformu için satılan e-kitaplar da şirketin büyük kalemleri arasında. 2011 Nisan ayında Kindle için satılan e-kitaplar klasik kitapların satış rakamlarını geçmiş durumdaydı. Amazon 100 kitap satarken 105 e-kitap sattı.

Amazon yıl içerisinde kilometretaşı sayılabilecek bazı önemli olayları da kutladı, bunlar sırasıyla Amazon Deals, Cloud Player, the Android App Store, MyHabit.com, Reklam Destekli Kindle 3G ve Mac Downloads Store idi ve bunların yanında The Book Depository ve LOVEFiLM şirketlerinin satın alınması da anılabilir.

2. Kaybeden: Barnes & Noble


Klasik ticarette mağazaları tarafından sık sık zor durumda bırakılan Barnes & Noble kaybettiği bir savaşta yer alıyor gibi.

Bu yıl e-ticaret sitesi oldukça iyi performans gösterdi, Özellikle Nook satışları oldukça iyi gitti. Web sitesinin arta satışları klasik tarafın içerisinde bulunduğu kötü durumu ne yazık ki kapatmıyor.

Şirketin Kasım ayındaki Nook lansmanı ve Nook Color’un başarısı şirketi motive eden olaylar arasındaydı ve internette de oldukça inceleme aldı ve etki yarattı.

Fakat kimse BN.com ve Nook başarısının şirketin mağazaları tarafından gölgede bırakıldığını gözardı edemez. Sırf bu sebepten bu yıl başarılı olarak anabileceğim şirketi “vasatlığı ödüllendirmemek” için kazanan olarak anamıyorum.

3. Kazanan: Apple


Yıl içerisinde Apple iPad 2 ve iPhone 4S ‘i duyurdu, her seferinde çok başarılı medya kampanyaları yürüttü.

iPad 2 ilk versiyondan bu yana iPad satışlarını toplam 40 milyon’a ulaştırmayı başardı.

Pazar iPhone 5’i beklerken iPhone 4S de oldukça iyi tepki aldı ve haftalık rekor satış rakamıyla 4 milyon satışa ulaştı. iPhone 4S olmasaydı şirket son çeyreği rekorla kapatamayacaktı.

Apple aynı zamanda Mac satışlarında son çeyrekte rekora gitti ve 4,89 milyon adet ürün sattı.

4. Kaybeden: HP


HP’nin nesi var? Şirketin karşılaştığı problemleri saymaya başlayamıyorum bile.

Dell ve Apple ile birlikte PC pazarında en büyük pasta payına sahip olan şirket ne yöne doğru gideceğinden emin değil gibi. En temelde web işletim sistemine geçilmeli mi geçilmemeli mi? PC’ye devam edilmeli mi edilmemeli mi? Bu sorular Meg Whitman ‘ın şirketin kafası karışık CEO’su Leo Apotheker ‘in bulamadığı cevapları bulmasıyla çözüldü.

Başarısız HP TouchPad lansmanından sonra şirket şu an tablet pazarının tamamen dışında ve 2013 yılında geri dönmeyi umuyor. Üzgünüm çünkü bu resmen üzücü.

5. Kazanan: Walmart


Ağustos ayında Mashable’dan Christina Warren Walmart’ın satın aldığı online film servisi Vudu ile elde ettiği başarıyı duyurmuştu. 2011’in ilk yarısında Vudu Amerika pazarının %5,3’ünü ele alarak iTunes ve Microsoft Zune Video Marketplace ‘den hemen sonra üçüncülüğe yerleşti. Vudu o kadar başarılıydı ki bu alanda Sony PlayStation ve Amazon’u geride bıraktı.

Yedi yaşındaki mp3 müzik dükkanını kapatmasına rağmen Vudu benim için internetin kazananları arasında yerini alıyor.

Mağaza devi bu tatil bağışları sezonunda Facebook üzerinde de elini denedi. 1,5m $ Toplam bağış yapacağı adreslerin Facebook kullanıcıları tarafından 12 günlük bir kampanyayla belirlenmesini sağladı.

Sosyal Medya konuşacak olursak, şirket diğer mağaza zincirlerine göre sosyal medyada çok çok iyi gidiyor. Şirket YouTube’da etkili mesajlarla ürüne odaklanmış videolar yayınlıyor ve twitter kanalında 15 uzman tweet’cinin yorumlarını sergiliyor.

İtiraf etmeliyim ki ben Walmart’ın hareketlendirilmiş Frank the Fruitcake facebook spamini sevmiyorum. Fakat sosyal stratejisine doğru yönde hizmet ettiği de bir gerçek

Hepimiz Amazon’u parmakla göstermeye bayılsak da offline göze alındığında Walmart hala açık arayla dünyanın en büyük mağazalar zinciri ve online alanda da top10’da yer alıyor.

Yine de Walmart’ın online kitlesini geliştirmesi gerekiyor, çünkü comScore raporuna göre Walmart’ın ziyaretçilerinin %83,4’ü Kuzey Amerika’dan geliyor.

6. Kaybeden: Netflix


2011’in büyük kısmı Netflix için iyi gitti ama şirketin kötü gidişatı Eylül ayında yaptıkları %60 fiyat artırımıyla başladı. Kısa süre sonra CEP Reed Hastings özür diledi ve şirketin DVD ve Video ticaretini ayıracağını söyledi ve Posta ile DVD satışı işini Qwikster adıyla yeniden markaladılar. Bu fikir herkes tarafından anlamsız bulundu ve Ekim ayında geri adım attılar.

Tüm çılgınlıkların sonucu olarak şirketin hisseleri taban yaptı ve tam 805.000 müşteri kaybettiler.

Pek mümkün görünmese de öyle umuyorum ki Netflix bu dev nezleyi atlatır ve birkaç yıl içerisinde eski haline geri döner.

7. Kazanan: Gilt Groupe


2007 Yılında kurulmuş olmasına rağmen başarılı bir şekilde yalnızca e-ticarete odaklı kaldılar ve internet üzerindeki en büyük 50 mağaza arasında yer aldılar. Dile kolay bunu yaparken J.Crew, Scholastic, Cate and Barrel ve American Eagle Outfitters gibi şirketleri alt ettiler.

Gilt Groupe aynı zamanda silikon vadisinin en hızlı artan gelir rekorunu da kırmış oldu.

2011 Yılı şirketin tekrar tekrar ne kadar kreatif ve sıra dışı olduğunu göstermesi için şans sundu. Şirket hızlı satış modelinin onlara ne kadar hız kazandırdığını tekrar kanıtladı.

Mayıs ayında şirket 138 milyon $ yatırım aldı ve toplam yatırımını 240m $’a çıkardı.

Tam o noktada şirket Gilt Taste adını taşıyan yemek dergisini yayına aldı, ayrıcalıklı Facebook tekliflerini yayına aldı ve Gilt Home adını taşıyan dekorasyon dergisini yeniden yayına aldı.

Kasım ayında Gilt şirketler grubu 90 ülkeye daha satış yapmaya başladı. (önceden sadece Amerika ve Japonya’daydı)

Gilt aynı zamanda 2011 yılında erkek giyim mağazası olan Park & Bond markasını duyurdu fakat markanın performansı henüz değerlendirilmedi.

8. Kaybeden: Sony


Geçtiğimiz yıl elektronik ve eğlence teknolojileri devi Sony için kolay değildi. Şirket yıl sonunda 1.1 miylar $ kayıp ön görüyor ki bu da şirketin 4 yıl üst üste kayıp yazdığı anlamına gelir. Neler oluyor?

Başlayanlar için güçlendirilen yen, Playstation Network hacklenme olayı ve LCD TV satışlarının inkarı şirketi kötü bir noktaya sürükledi. Bunlar öngörülebilir problemlerdi ama şirket iki doğal afetle karşılaştı biri Thailand biri Japonya’daydı.

Sony diğer tüm rakipleri gibi sürekli değişen elektronik pazarına uyum sağlamakta zorlanıyor ve bu yıl onun kayıp serisine bir yenisini ekledi.

Sizin Görüşleriniz


Bu yazı 2011’in en çok konuşulan e-ticaret hikayelerinin bazılarını ele almaktadır. Yüzerce internet mağazası bulunsa da ancak bazılarını inceleyebiliyorum. Genel olarak endüstriyle ilgili görüşleriniz daha faydalı olacaktır.

Endüstrinin 2011 yılındaki kazanan ve kaybedenleri ile ilgili fikirlerinizi bekliyorum.

Görsel hakları : iStockphoto, desifoto, Flickr, Noelas, Walmart Stores