Nedir?

Muhtemelen bildiğiniz üzere LinkedIn 24 Eylül tarihi itibariyle Endorsements adını verdiği yeni bir ürünü kullanıma sundu. Endorsements, LinkedIn profilinizde belirtmiş olduğunuz yetkinliklerin başkaları tarafından onaylanmasını ve bir Facebook dilinde “Like” verilerek tek tuşla tavsiye edilmenizi sağlayan bir sistem. Bir açıdan bakıldığında, Recommendations sisteminin daha sadeleştirilmiş ve kolaylaştırılmış bir hali. 

Neye Yarayacak?

Sosyal açıdan bakıldığında: Kişileri tavsiye etmenizi ve kişilerden tavsiye almanızı oldukça kolaylaştıracağı için insanlar arasındaki etkileşimi çok hızlı bir şekilde artıracak ve (site açısından bakıldığında da) site trafiğini artıracak. Ek olarak, bireylerin de sosyal sermayelerini ve saygınlıklarını da doğrudan olumlu olarak etkileyebilir.

İşe alımcı gözüyle bakıldığında: Bir pozisyon için arama yaparken, özellikle de belirli bir yetkinliğe sahip olmak şart ise, o yetkinlik konusunda çok sayıda endorsement almış bir insanı belirleyebilmeniz ve bu kişiyi daha kolay bulabilmeniz açısından çok büyük faydalar sağlayabilir.

Problem Nedir?

Aslında bu yazıyı yazma sebebim Endorsement sistemini tanıtmaktan ziyade, bunun insanlar tarafından kullanımına değinmekti. Bu sistem aktif hale geçtikten sonra, Twitter’dan takibimizin olmadığı, gerçek hayatta karşılaşmadığım ve bir kere bile sohbet etmediğim, birlikte çalışmadığım bir insan tarafından Staff Retention ve Employee Benefits yetkinliklerinde endorsement aldım. Daha önce dikkat etmemiştim ancak başta sosyal medya çevreleri olmak üzere çoğu LinkedIn kullanıcılarının, belki gerçek hayatta tanışmadıkları ya da yetkinliklerini bilmediği insanları bu şekilde tavsiye ettiklerini fark ettim. Bu anlayış, tabi ki karşılıklılık ilkesi üzerinden geliyor; keza bahsi geçen kişiden aldığım tavsiyeler sonrasında benim de kendisini, hiç bu konuda birlikte çalışmamış olmamıza rağmen “User Experience Design” ve “HTML 5” yetkinliklerinde tavsiye etmem bekleniyor.Ancak, hem tavsiye verenin, hem de tavsiye alanın kredibilitesi açısından bakıldığında, izlenen yöntemin çok da mantıklı olmadığı, herhalde aşikardır. İşe alımcılar açısından bakıldığında da, bu tip bir yanlış yönlendirme; yanlış kişilerin görüşmeye çağırılmasıyla sonuçlanabilir. İşin aslı, LinkedIn’de bu şekilde ne kadar Endorsement alınırsa alınsın, mülakatlarda kişilerin gerçekten ne kadar yetkinliği olduğu ortaya çıkacağı için; mülakata girenlerin izlenimlerini de olumsuz etkileyecektir.

Sonuç olarak bakıldığında, Endorsement sisteminin büyük faydalarını ileride görecek olsak da, daha kişisel ve zaman harcanarak yazılan Recommendation sistemi, en iyi referans noktası olmaya devam edecek gibi gözüküyor.