Bilindiği gibi Webrazzi E-Ticaret’12 ülkemizde E-Ticaret alanında yapılan en büyük etkinlik. Bu etkinliğe dünyanın her tarafından başarılı iş adamları ve yöneticilerinin katılımı ve tecrübe paylaşımı sektörün gelişimine katkı sağladı.

comTalks yazarı olarak bende başarılı geçen E-Ticaret’12’ye katılma fırsatı buldum. Yurtiçi ve yurtışından pek çok tecrübeli isiminde katıldığı bu etkinlikte katılımcılar networkunu geliştirme şansını yakaladı.

Aşağıda etkinlikte konuşmacılar tarafından paylaşılan verileri bulabilirsiniz.

  • Türkiye’deki sanal iş yeri adedinin 38.000, yani offline dünyadakinin %3’ü olduğu belirtiliyor. Bu %3’lük kısım e-ticaret sitelerinde ortalama 182TL’lik alışveriş yapıyor.
  • Kullancıların e-ticaret sitelerini kullanırken ilk tercihi yemek siparişi olup, onun arkasından havayolu, sağlık ve kozmetik geliyor. Fakat henüz ilk sıralarda olmasa da konaklamada 8 kat artış görülmekte.
  • Toplam Kredi Kartı miktarı 2004’yılında 26 milyon iken, 2012 yılında 82 Milyon kredi kartı bulunmaktadır. Bu kartların %50’si E-Ticaret sitelerinde kullanılmaya hazır.
  • Hızla yükselen dikey sektörler arasında Ayakkabı, iç giyimler ve çanta bulunmakta.
  • Yine konuşmacılar tarafından paylaşılan bilgilere göre E-Ticaret sekötründe Marmara bölgesi lokomatif görevi görmekte. Daha sonra sırası ile Ankara’nın etkisi ile İç Anadolu ve ardından Ege gelmektedir. Doğu- ve Güneydoğu Anadolu’da E-Ticaret siteleri yok denilecek kadar az.
  • Ülkemizde 3D secure kullanımında Hizmet ve Telekom sektörleri %48 ve %49 oranla lider.

Konuşmacılar arasında Arabnet kurucusu Omar Christidis de vardı. Christidis Orta Doğu ve Kuzey Afrika Pazarları hakkında bilgiler verdi:

  • Orta Doğu ve Kuzey Afrika’da 4 Milyar dolarlık bir E-Ticaret pazarı olduğunu belirten Christidis bunun 550 Milyon dolarının Katar’a ait olduğunu söyledi.
  • Bu bölgedeki kullanıcıların %30’u E-Ticarete meraklı.
  • İlginç bir detay ise Amazon, Paypal ve eBay’in bu pazarda aktif rol almaması.
  • Bölgede yapılan ankete göre hiç E-Ticaret deneyimi yaşamamış kullancıların %43’ü E-Ticaret sektörünü güvenli bulmadığını belirtmiş. Yine aynı kullanıcıların %23’ü ise ürün teslimat süresinin uzunluğundan dolayı hiç internette alışveriş yapmamış.
  • Bölge nüfusunun %53’ünde Kredi Kartı bulunmamakta.
  • Bölgede kurulan ilk E-Ticaret sitesi: SOUQ
  • Tüm dünyada olduğu gibi bu bölgede de birçok toplu satınalma siteleri bulunmakta.
  • Livingsocial Gonabbit‘i yaklaşık 16 milyon dolara satın aldı.

Bence E-Ticaret sitelerindeki en önemli faktörleri güven, hız ve ürün yelpazesi oluşturmakta. Aslında Türkiye’de şu ürünler dahi satıldıktan sonra ürün yelpazesi sorunu ortadan kalkar gibi görünüyor: Hamam seti, zemzem suyunda ayetler, memleket havası, iPhone 5 (çıkmadığı halde) ve en garibi Ayık Olucu! 🙂